86

Retailerii vor avea un nou meganism legal de evitare a amenzilor ANPC

autor

MeetMilk.ro

distribuie

România preia sistemul Uniunii Europene de soluționare alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți. Pentru aceștia din urmă, cel mai mare beneficiu adus de noul sistem este evitarea amenzilor ANPC. Proiectul cuprinde și crearea unei platforme online pentru soluționarea alternativă a litigiilor apărute între cumpărători și magazinele virtuale, se arată în textul publicat pe pagina oficială a ANPC.

  Prin Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015, piața locală transpune în legislație Directiva Europeană nr. 2013/11/UE care prevede  soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum, al cărei scop declarat este de a a asigura același nivel de protecție și aceleași drepturi consumatorilor din toate statele membre UE. Noul act normativ acoperă litigiile naționale și cele transfrontaliere care se referă la obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzare sau în contractele de prestări de servicii din toate sectoarele comerciale.   Astfel, din 2016, reclamațiile împotriva comercianților vor putea fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor: SAL. “Direcția Generală SAL va fi o structură imparţială ce îşi va desfăşura activitatea independent de activităţile de supraveghere şi control piaţă.  Derularea procedurilor din cadrul Direcției Generale SAL va fi asigurată de 25 de consilieri de soluționare alternativă a litigiilor. Finanțarea Direcției Generale SAL se va realiza integral prin bugetul Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului”, a declarat pentru Progresiv Marius Dunca, Președintele ANPC. Tot la începutul lui 2016 va fi lansată platforma online SOL, un instrument destinat soluționării reclamațiilor cumpărătorilor de bunuri și servicii din magazine online. Aceasta este realizată de către serviciile Comisiei Europene și va fi disponibilă în toate limbile oficiale din UE.   Modalități de soluționare a litigiilor   În prezent, consumatorii au la dispoziție mai multe mecanisme pentru a rezolva eventualele neînțelegeri sau probleme pe care le întâmpină în relația cu comercianții. Astfel, consumatorii se pot adresa:  

  1. a) direct comercianților;
  2. b) autorităţilor publice cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor, precum ANPC, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, Autoritatea Naţională pentru Turism, etc.;
  3. c) mediatorilor, în baza Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator;
  4. d) instanţelor de judecată.

  “Consumatorul poate alege oricare dintre căile mai sus menționate pentru rezolvarea reclamațiilor împotriva comercianților. Precizăm că este opțiunea comercianților de a se angaja să utilizeze procedurile SAL. În cazul în care comercianții nu se angajează să utilizeze aceste proceduri, consumatorii vor trebui să recurgă la celelalte mijloace de rezolvare a reclamației”, a subliniat Marius Dunca. Cu alte cuvinte, utilizarea procedurii SAL este facultativă atât pentru consumator, cât și pentru comerciant. Sunt șanse mari însă ca toți comercianții să adere la acest mecanism de soluționare alternativă a litigiilor, ținând cont că marele beneficiu pentru aceștia este evitarea amenzilor ANPC. Dunca a mai subliniat faptul că derularea procedurilor SAL este gratuită.   Pașii soluționării unui litigiu prin procedura SAL:   Consumatorul trimite reclamația sa împotriva comerciantului la Direcția SAL din cadrul ANPC. Reclamația se poate face pe email sau pe hârtie. Entiatea SAL care a primit reclamația notifică părțile imediat după primirea tuturor documentelor care conţin informaţii relevante referitoare la reclamaţie. Părţile implicata în litigiu au dreptul de a-şi exprima punctul de vedere cu privire la reclamaţia care face obiectul litigiului în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acesteia, precum şi de a primi din partea entităţii SAL argumentele, probele, documentele prezentate de cealaltă parte sau orice declaraţii şi avize ale experţilor, putând face observaţii pe marginea acestora.   Rezultatul procedurii SAL se comunică părților, în scris sau pe un suport durabil, precizându-se motivele pe care acesta se întemeiază. Termenul maxim de soluționare a unui litigiu este de  90 de zile calendaristice de la data la care entitatea SAL a primit dosarul complet al reclamaţiei. În cazul unor litigii complexe, entitatea SAL poate prelungi acest termen. Pentru rezolvarea unei reclamații, OUG nr. 38/2015 prevede posibilitatea derulării a două mecanisme: propunerea și/sau impunerea unei soluții. Entităţile SAL pot derula unul sau ambele mecanisme. Acestea trebuie să informeze clar şi corect părţile cu privire la consecinţele alegerii unuia dintre mecanisme (detaliate mai jos). În cazul în care entităţile SAL derulează ambele mecanisme, consumatorul este cel care alege dacă dorește ca entitatea să propună sau să impună o soluție.   Propunerea unei soluţii, în cazul acestui mecanism:- consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment dacă nu sunt mulțumiți de modul de desfăşurare a procedurii; - părţile au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia propusă;  - implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;  - soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;- entitatea SAL propune o soluție ce trebuie acceptată de ambele părți pentru a deveni obligatorie;- în cazul în care propunerea este acceptată, entitatea SAL emite o hotărâre ce devine titlu executoriu, în cazul în care nu este atacată. Impunerea unei soluţii în cazul acestui mecanism:   - soluţia emisă de entitatea SAL este obligatorie pentru părți, acestea nu au posibilitatea de a alege dacă acceptă sau nu soluţia; - niciuna dintre părţi nu se poate retrage din procedură; - implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară; - soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;- hotărârea emisă de entitatea SAL devine titlu executoriu, în cazul în care nu este atacată.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2