111

Piața brâzeturilor crește alert în țările emergente

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Între 2015 și 2020, jumătate dintre noile vânzări de brânzeturi vor fi generate de America Latină și de Orientul Mijlociu și Africa, se arată într-un studiu al companiei de consultanță și cercetare a pieței Euromonitor Internațional. Piețe precum Brazilia, Iran, Egipt, Kenya, Algeria, Arabia Saudită și Mexic vor fi ”vedetele”, în termeni de creștere a vânzzărilor de brânzeturi, în următorii cinci ani.

Nivelul țărilor dezvoltate nu a fost atins   “America Latină și de Orientul Mijlociu și Africa au fost deja identificate ca fiind unele ce vor înregistra o creștere deosebită în viitor, dar este interesant să vedem ce poziție vor ocupa în clasamentul celor mai mari piețe naționale de brânzeturi, în următorii ani,” preciza Lianne van den Bos, analist pentru industria alimentară la Euromonitor International. “Piețe precum Egipt, Algeria, Arabia Saudită și Mexic nu ocupă un loc fruntaș într-un clasament al celor mai mari piețe pentru produsele alimentare ambalate, dar în domeniul brânzeturilor ele sunt pe cale de a deveni piețe care merită să fie urmărite.”.   Totuși, aceasta arăta că trendul ascendent din aceste state este stimulat și de faptul că în cazul lor nivelul consumului este mai scăzut comparativ cu al țărilor dezvoltate. Consumul mediu anual de brânzeturi în Brazilia, Mexic și Egipt, de exemplu este de doar 4 kg/locuitor, comparativ cu un consum de 10 kg/locuitor în țări precum Germania. “Nu putem spune că este la fel de scăzut precum vedem în China. Brânzeturile fac parte deja din dieta consumatorilor, în aceste piețe – nu este nevoie să-i convingi pe cumpărători să cumpere brânză – dar, încă nu a fost atins nivelul întâlnit în țările dezvoltate.”   O strategie de fuziuni și achiziții Van den Bos consideră că așteptatele evoluții pozitive pentru piața brânzeturilor în țările Americii Latine și ale Orientului Mijlociu și Africii va determina un interes sporit al marilor investitori internaționali de a fi prezenți în respectivele piețe. “În principal vor fi căutate companiile locale mari, deoarece marii jucători internaționali dispun de capital; vor fi achiziționate fabrici deja existente, care vor fi integrate în propriul portofoliu; de asemenea, vor fi interesante și încheierea de parteneriate cu firme locale de producție sau distribuție. Companiile de mărime medie, în particular, vor prefera realizarea de parteneriate sau acorduri cu firme prezente pe piețele llocale ale acesto țări,” declara Van den Bos.   Fuziunile și achizițiile, principalele strategiiFuziunile și achizițiile vor constitui însă principala strategie de extindere pe acceste piețe, menționa analistul Euromonitor, deoarece ambele regiuni sunt foarte atractive pentru producătorii de brânzeturi. “În Orientul Mijlociu și Africa, construirea rețelei de distribuție s-ar putea dovedi o adevărată problemă pentru producătorii de brânzeturi. De exemplu, în Iran, 97% din brânza comercializată este vândută prin mici magazine independente (neafiliate unei rețele de centre comerciale).   Acest fapt este un pic diferit față de Vestul Europei (față de Marea Britanie de exemplu) unde primii patru mari retaileri ai țării distribuie o listă completă de mărci de brânzeturi ale marilor producători. Aceeași situație o întâlnim și în Egipt unde micile băcănii independente, realizează cea mai mare parte a vânzărilor de brânzeturi.” Van den Bos consideră că marile companii care vor intra pe aceste piețe vor realiza parteneriate pentru a-și asigura distribuția produselor lor, decât să construiască de la zero propriile rețele de distribuție.     Competitorii locali au un cuvânt de spus Pentru America Latină, principala provocare va fi constituită însă de competiția firmelor locale. Totuși, marii actori internaționali au început să se pregătească pentu această provocare: Lactalis, de examplu, a achiziționat mai multe fabrici de lactate și câteva branduri locale în Mexic iar Nestlé a încheiat un acord cu unul dintre cei mai mari distribuitori de produse din Mexic, GrupoLaLa, pentru vânzarea produselor proprii în această țară. "În America Latină, se pune în principal problema de a obține colaborarea actorilor locali ... În timp ce în Orientul Mijlociu și Africa este, principala provocare constă în încercarea de a obține prezența produsului pe raft," explică Van den Bos.   Febra fuziunilor și achizițiilor va conduce la creșterea efortului de a lansa noi produse care să fie bine primite de piețele locale din aceste regiuni, completa analistul Euromonitor. ”Unii jucători au dezvoltat deja soiuri de brânză interesante”, preciza Van den Bos. ”De exemplu, Bel Groupe a lansat brânza cu aromă de Labneh (un tip de iaurt) în Emiratele Arabe Unite, iar Philadelphia a lansat ambalajul rotund în Brazilia, adaptat la obiceiul consumatorilor de a folosi lingura pentru a scoate brânza din ambalaj.  Cred că firmele multinaționale vor încerca să vină cu produse cu o valoare ridicată mai mare pentru consumator, dar, care, de asemenea, să fie accesibile pentru o mai mare masă de consumatorii”. Brazilia, Kenia și Iranul sunt în TopConform analizei Euromonitor Brazilia, Kenya și Iranul sunt trei dintre piețele care promit cel mai mult, din punctul de vedere al creșterii vânzărilor de brânzeturi. America Latină, Orientul Mijlociu și Africa sunt regiunile cu cea mai promițătoare evoluție în următorii cinci ani, în domeniul vânzărilor de brânzeturi ambalate, iar creșterea piețelor va stimula activitatea de fuziuni și achiziții din aceste zone, se arată în studiul Euromonitor International.Piețele naționale se vor modifica până în 2020 SUA rămâne cea mai mare piață de brânzeturi a lumii cu o valoare a vânzărilor de 22,1 miliarde USD, loc pe care și-l va păstra și în 2020, când valoare a vânzărilor va urca până la 27 miliarde USD se arată într-un studiu al Euromonitor International. Pe locul doi, la mare distanță de prima clasată se situează Franța cu o valoare a vânzărilor de 9,4 miliarde USD și care în următorii cinci ani va ajunge la vânzări de 10,6 miliarde USD.   În top cinci cele mai mari piețe de brânzeturi ale lumii, singura modificare de ierarhie se va petrece în cazul locului 5, unde, până în 2020, Italia va fi detronată de pe poziția deținută, de către Brazilia, care va înregistra o triplare a vânzărilor de brânzeturi până în 2020, comparativ cu datele aferente anului 2010.   “Motivul acestei evoluții este creșterea veniturilor clasei de mijloc,” explica Lianne van den Bos. “De examplu, în Brazilia în special, vom asista la o creștere masivă a pieței brânzeturilor. Consumatorii vor dispune de bani mai mulți pentru cheltuială, iar brânza, care în general este un produs scump va deveni mult mai accesibilă pentru consumatori”, completa aceasta explicațiile pentru DairyReporter.   Europa cel mai important actor al pieței internaționale [caption id="attachment_17978" align="alignright" width="400"] Exif_JPEG_PICTURE[/caption] Din totalul producției mondiale de brânzeturi, 27% este tranzacționată pe piața internațională. La nivel mondial există peste 400 de tipuri de brânzeturi produse. Consumul mediu anual de brânză pe locuitor la nivel mondial se situează la un nivel de circa 3 kg pe locuitor, în vreme ce, în Europa același indicator înregistrează o valoare de 14 kg pe locuitor. În valoare, media anuală a exporturilor de brânzeturi totalizează 26,7 miliarde USD, nivel care face ca brânza să reprezinte unul dintre produsele cu cea mai largă paarticipare la comerțul agroalimentar internațional. Prețul mediu al unui kg de brânză tranzacționat pe piața internațională este de 4,9 USD/kg.   Volumul mediu anual al exporturilor de brânzeturi, conform unui studiu realizat de Facultatea de Agricultură din Novi Sad, Serbia a fost de 5,7 milioane de tone în perioada de cercetare (2008-2012), cu o ritm mediu anual de creștere de cca. 4,6% pe an. Europa este de departe cel mai mare exportator mondial de brânzeturi cu un volum de 4,3 milione tone pe an (80% din exporturile mondiale cu acest produs), înregistrând totodată și un ritm de creștere impresionant al  volumului de brânzeturi exportate (5,2% pe an). Ca țară, Germania este exportatorul cel mai important de brânzeturi din lume, cu o medie anuală a exporturilor de 1 milion de tone, ceea ce reprezintă 18,6% din totalul exporturilor mondiale. Cele mai exportate tipuri de brânză germmană sunt: Bavarian Blue, Butterkase, Emmental, Harzer Käse, Limburger, Munster, Rauchkase, Tilsit.   Liga celor mari   Alți exportatori mari sunt Franța (635.000 t, respectiv 11,8% din totalul exporturilor mondiale; cele mai exportate brânzeturi sunt: Abondance, Banon, Beaufort, Bleu d'Auvergne, Bleu de Gex, Boursin, Brie, Buche de Chevre, Camembert, Cantal, Chaource, Chevres, Comte, etc.), Olanda (629.000 t, respectiv 11,6%; cele mai exportate brânzeturi sunt: Blue de Graven, Edam, Gouda, Leyden, Maasdam, Nagelkaas, Smoked Gouda, Van Dijk, etc.), Noua Zeelandă (282.000 t, respectiv 5,2%; cele mai exportate brânzeturi sunt: Cheddar și Whitestone) și Italia (271.000 t, respectiv 5%; cele mai exportate brânzeturi sunt: Mozzarella -36,4% din exporturi - Grana Padano, Parmigiano Reggiano, Pecorino Romano, Gorgonzola,  Provolone, Asiago, Baita Friuli, Bitto della Valtellina, Bra, Burrata, Cacio di Fossa, Caciocavallo, Canestrato Pugliese, Castelmagno, Fiore Sardo, Gorgonzola, Grana Padano, Mascarpone, etc.), țări ce dețin o tehnologie de producție modernă precum și tradiție în producția de brânzeturi.   Dinamica importurilor mondiale de brânzeturi o depășește pe cea a exporturilor rata anuală de creștere fiind în acest caz de 4,9%. Volumul mediu anual al importurilor de brânzeturi a fost de 5,2 milioane de tone în perioada de cercetare. Europa este de asemenea cel mai mare importator mondial de brânzeturi cu un volum de 3,5 milione tone pe an (72% din importurile mondiale cu acest produs), înregistrând totodată și un ritm de creștere al  volumului de brânzeturi importate de 4,7%. Cu 625,000 de tone importate și o pondere în totalul importurilor mondiale de 12%, Germania este și principalul importator mondial. Importatori majori sunt, de asemenea, Italia (466.000 t, respectiv 9,1% din totalul importurilor mondiale), Marea Britanie (423.000 t, respectiv 8,2%), Rusia (293.000 t, respectiv 5,7%) și Olanda (219.000 t, respectiv 4,2%), care împreună totalizează mai mult de 40% din importul mondial de brânză. (Articolul va fi publicat în ediția 16 a revistei Fabrica de Lapte)    

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2