79

Paul Anghel: Avertizez comercianții să nu folosească practici comerciale abuzive și ilegale!

autor

MeetMilk.ro

distribuie

De fiecare dată, când ne gândim la piață, în general, o facem având în vizor nivelul vânzărilor, tendințe, clasamente etc. Dar, cum arată piața lactatelor din România, din punct de vedere al Protecției Consumatorului? Pentru a crea o imagine în acest sens, ne-am adresat domnului Paul Anghel, Director General al ANPC, care ne-a acordat următorul interviu.Nu toți aplică Regulamentul 1169Fabrica de Lapte: Domnule Director General Paul Anghel, cum se vede dinspre ANPC piața românească a laptelui și lactatelor?Paul Anghel: Aș spune că se vede bine, numai că, la fel ca în orice pădure care se află și uscături, și pe această piață există operatori economici care nu înțeleg că trebuie să respecte legislația în vigoare, să se alinieze tendințelor europene și normelor europene în domeniul protecției consumatorilor, și aici, mă refer în special la Regulamentul 1169, privind etichetarea alimentară, dar, cu toate temeiurile aferente, și la eticnetarea nutrițională, cu menționarea clară, fără echivoc, a eventualilor alergeni aflați în produsul respectiv. După cum știm, Regulamentul prevede și o etichetă de evaluare nutrițională, tabel care va intra în vigoare în decembrie 2017, dar operatorii economici care doresc să atașeze pe eticheta de produs și aceste valori nutriționale, trebuie să o facă în conformitate cu regulamentul european.   FDL: E important de știut: greșelile care sunt constatate, le bănuiți a fi cu rea intenție sau, pur și simplu, din necunoștință de cauză, deși, a fost destul timp la dispoziție pentru cunoașterea temeinică a legii?PA: Există o problemă între marketingul unei firme și lederul acesteia. Întotdeauna, marketingul tinde să depășească unele limite, încercând să arunce pe piață sintagme gen ”cel mai bun produs”, ”cel mai curat”, ”fără E-uri”, sintagme care, de cele mai multe ori, sunt considerate a fi incorecte. Așa ajungem la publicitatea înșelătoare, prin afirmații care nu pot fi probate. Dar eu nu cred că e rea voință. Eu cred că, efectiv, din dorința de a câștiga piața, operatorii recurg la fel de fel de tertipuri. Fiecare CEO al unei companii dorește să fie nr. 1 pe piață și, atunci, dă anumite teme către marketing, probabil, asumându-și și niște amenzi, dar știind bine că în conștiința colectivă va rămâne mesajul că produsul respectiv este cel mai bun, deci, trebuie cumpărat neapărat.   Procesatorii români dau dovadă de responsabilitate FDL: În afară de problema etichetării și de publicitate, ce alte abateri de la lege ați constatat?PA: Au existat probleme de încadrare în procentele de grăsime, au existat produse care conțineau lapte praf, precum telemeaua, neputând fi considerate produse lactate, am găsit produse cu data de consum depășită, au existat produse cu abateri privind depozitarea, asta nefiind vina producătorilor. Pe partea de etichetare, erau omisiuni privind alergenii, caracteristici ale produsului etc. Dar, nu erau abateri foarte grave. Grav, însă, e în momentul în care încercăm să păcălim consumatorul, ca atunci când îi spunem că un anumit produs este brânză, iar acela nu conține proteină animală.   FDL: Bănuim că aveți date în acest sens, cum stăm, din punct de vedere al Protecției Consumatorului, față de celelalte țări ale Uniunii Europene, pe piața lactatelor?PA: Suntem în media europeană. Ba chiar, aș putea spune, procesatorii din industria românească a laptelui sunt oameni responsabili, care își fac datoria. Există și scăpări pe cxare le taxăm? FDL: Ce se întâmplă, însă, cu piața neagră, cu produsele care se mai vând încă la marginea piețelor sau pe marginea șanțului șoselei? Știm că nu aveți abilitatea de a interveni în această zonă, dar ați fost solicitați de Poliția economică pentru expertize, în acest fel, contribuind la curățarea pieței?PA: De foarte multe ori întâlnim astfel de situații. De aceea, transmit încă o dată consumatorilor mesajul de a nu cumpăra alimente decât din spații autorizate, să nu cumpere din portbagaje de mașini, din găleți insalubre, de la persoane care nu au autorizații etc. Atnci când cumpără din spații autorizate, în proporție foarte, foarte mare, produsul cumpărat este sigur, din punct de vedere alimentar.   Colaborăm foarte bine cu APRILFDL: ANPC-ul are un program de colaborare cu procesatorii. Acest program va continua și în 2016?PA: Suntem într-o relație de parteneriat cu APRIL. De fiecare dată când au intervenit probleme, în relația cu procesatorii, am rezolvat situațiile în cauză. Urmează să participăm la fel de fel de întâlniri ale dânșilor, în cadrul unor programe de consiliere a procesatorilor de lapte, activitatea noastră, în acest sens, fiind gratuită.   FDL: Ce mesaj transmiteți procesatorilor de lapte din România?PA: Un client mulțumit îți aduce încă cinci clienți, dar un client nemulțumit îți alungă 100 de clienți! Le-aș mai spune că trebuie să respecte legislația în vigoare, să nu încerce săpăcălească clienții, să nu recurgă la practici înșelătoare și, atunci, vor avea deplin succes pe piața din România.   FDL: Și ce mesaj ați transmite comercianților?PA: Comercianții trebuie să fie echilibrați în relația cu clienții, să nu introducă taxe suplimentare care, mai apoi, să se regăsească în prețul produselor. Nu pot să intru în politica lor de preț, dar îi avertizez că dacă depășesc limitele legii și încearcă să folosească practici comerciale incorecte sau abuzive, vor fi sancționați conform legii. FDL: Vă mulțumim și vă urăm succes!

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2