127

Dumitru Băiculescu: Alimentele românești, pe cât mai multe piețe externe

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Numit acum aproape un an, oarecum, pe neașteptate, în funcția Președinte al uneia dintre cele mai importante instituții ale României, ANSVSA, domnul Dumitru Băiculescu a avut din start dificila misiune de a continua acțiunile păstorite până atunci de domnul Vladimir Mănăstireanu, mai ales că domnia sa revenea în sistem după o lungă perioadă de timp petrecută în zona economiei private. După cum știm, aproape imediat după numire, s-a confruntat cu necesitatea gestionării ”crizei” Bluetongue. Prima măsură? Dialogul cu fermierii. De fapt, aceasta pare a-i fi nota dominantă, în activitatea sa, colaborarea permanentă cu aceia cărora li se adresează totalitatea serviciilor ANSVSA. Despre ce s-a făcut, în acest an, în această instituție de extraordinară importanță, și despre proiectele anului 2016, ne-a vorbit în interviul de mai jos domnul Dumitru Băiculescu.2015, un an dificil: animale bolnave și restricții la exportFabrica de Lapte: Domnule Președinte, care au fost principalele acţiuni întreprinse de ANSVSA din anul 2015 şi ce rezultate au avut acestea?Dumitru Băiculescu: În condiţiile în care România s-a confruntat, în ultima perioadă, cu boli ale animalelor care au generat situaţii nedorite, restricţii pentru export, ANSVSA şi-a canalizat eforturile pentru gestionarea situaţiei, pentru a asigura toate condiţiile din punct de vedere sanitar veterinar şi al siguranţei alimentelor, pentru a facilita accesul crescătorilor de animale şi producătorilor noştri pe noi pieţe de desfacere. În acest sens, ANSVSA a stabilit relaţii cu autorităţile veterinare din ţări terţe şi a negociat condiţiile sanitare veterinare necesare derulării exporturilor de produse de origine animală din România. Aceste demersuri au rezultate concrete şi aici mă refer la deschiderea exportului de carne de porc în China, într-un viitor apropiat şi în Japonia.  Dacă vorbim despre exporturile de animale vii, vreau să menţionez aici pe cele realizate în Regatul Haşemit al Iordaniei,  Statul Libia, Israel, Emiratele Arabe Unite, Liban. Tot în acest context, la sfârşitul lunii aprilie, am efectuat o vizită de lucru în Palestina pentru a identifica posibilităţi de colaborare şi de dezvoltare a relaţiilor comerciale.   Un aspect important de menţionat este includerea ţării noastre printre statele membre ale Uniunii Europene care au fost auditate în exerciţiul de evaluare, în vederea recunoaşterii UE ca sistem unitar şi deschiderea exportului cu carne de porc din UE în Mexic. Este onorantă includerea ţării noastre printre state europene cum sunt Franţa, Belgia, Italia, Portugalia, pentru că reprezintă o recunoaştere a eficienţei sistemului sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor din ţara noastră. De curând, cu prilejul vizitei oficiale pe care am desfăşurat-o în China, în cadrul celei de a XXV-a sesiuni a Comisiei mixte româno – chineze de cooperare economică, am parafat protocoalele tehnice de export de material seminal de bovine şi de embrioni bovini. Delegaţia ANSVSA a fost primită de dr. Xiang Yuzhang, inspector general în cadrul Administraţiei Generale pentru Controlul Calităţii, Inspecţiei şi Carantinei (AQSIQ), prilej cu care a fost analizat stadiul colaborării dintre cele două ţări în domeniul sanitar veterinar şi cel al siguranţei alimentelor cu privire la situaţia exporturilor de produse agro-alimentare şi au fost discutate modalităţi de facilitare a acestora.   Un proiect pe care Autoritatea l-a demarat în acest an şi care a devenit operaţional, este publicarea, pe site-ul ANSVSA, a informărilor privind rechemarea unor produse alimentare neconforme care ar putea prezenta un potenţial risc pentru sănătatea publică. Aceasta este o premieră în România, una dintre măsurile pe care le-a întreprins instituţia pentru creşterea gradului de  încredere a consumatorilor în activitatea ANSVSA prin aplicarea de măsuri care să asigure un nivel ridicat de protecţie a vieţii şi sănătăţii umane şi protecţia intereselor consumatorilor, incluzând practici corecte în comerţul  cu produse alimentare.   Bluetongue, sâcâiala recurentăFDL: Care a fost cea mai mare provocare căreia a trebuit să-i faceţi faţă, ca preşedinte și cum aţi putea evalua relaţia cu fermierii, ştiind că au fost multe momente delicate, mai ales în privinţa acţiunilor de prevenire şi combatere a Bluetongue? DB: Pentru Autoritate, a fost o permanentă preocupare identificarea şi aplicarea variantei optime eficienţă/cost pentru implementarea unei strategii privind controlul bolii limbii albastre, care să protejeze efectivele de rumegătoare din ţara noastră de această boală, dar care să fie în concordanţă şi cu interesele crescătorilor de animale. Boala limbii albastre (bluetongue, febra catarală ovină) a apărut pentru prima oară în România în data de 22 august 2014, serotipul identificat fiind BTV4. Dar boala nu îngrijorează prin procentul de mortalitate la animale, dar produce pierderi ecomomice foarte importante prin restricţiile impuse în urma aplicării legislaţiei Uniunii Europene sau a Statelor Terţe de destinaţie la exportul de rumegătoare mari şi mici, sector deosebit de însemnat în economia actuală a ţării. În baza recomandărilor experţilor Comisiei Europene, Consiliului Ştiinţific al ANSVSA, Grupului Naţional de Experţi pentru Bluetongue, ca strategie de viitor, ANSVSA a susţinut ca măsură de control şi eradicare a bolii bluetongue, vaccinarea tuturor rumegătoarelor din România, pentru o perioadă de 2 sau 3 ani consecutiv şi aplicarea concomitentă a unui program de monitorizare şi supraveghere destinat să demonstreze absenţa circulaţiei virale în teritoriu, având ca scop final obţinerea statutului de liber de boala bluetongue şi ridicarea măsurilor de restricţie impuse circulaţiei rumegătoarelor care provin din România.   În vederea implementării programului de vaccinare împotriva virusului bluetongue aferent anului 2015, ANSVSA a întreprins mai multe demersuri privind suplimentarea bugetului cu suma necesară vaccinării şi a  elaborat şi un proiect de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Programului de vaccinare împotriva virusului bluetongue în România. De la debutul bolii, pe parcursul anului 2014 şi în anul 2015 au avut loc numeroase întâlniri cu reprezentanţii asociaţiilor şi federaţiilor profesionale pentru creşterea bovinelor, ovinelor şi caprinelor, în cadrul cărora acestea au fost informate despre necesitatea vaccinării în masă a rumegătoarelor, ca unică măsură de control a bolii. Opiniile asociaţiilor şi federaţiilor profesionale pentru creşterea bovinelor, ovinelor şi caprinelor privind vaccinarea rumegătoarelor din România împotriva virusului bluetongue au fost diferite, în sensul că unele au susţinut aplicarea vaccinării în masă a rumegătoarelor, iar altele nu au fost de acord, preferând doar varianta vaccinării voluntare, la solicitarea deţinătorilor de animale. Pentru protejarea animalelor proprii, ANSVSA a aprobat deţinătorilor de animale vaccinarea voluntară a bovinelor şi ovinelor la solicitarea acestora.   De asemenea, ANSVSA a efectuat şi efectuează în continuare demersuri susţinute către ţările terţe pentru stabilirea condiţiilor de import ale rumegătoarelor pe teritoriul acestora. În acest sens, au fost transmise informări oficiale privind evoluţia bolii, adresate serviciilor veterinare din aceste ţări, au avut loc şi întâlniri oficiale cu scopul de a stabili condiţiile de circulaţie ale animalelor în contextul evoluţiei bolii limbii albastre în România.   FDL: Cum se efectuează activitatea de control a inspectorilor DSV din teritoriu şi cum apreciaţi activitatea acestora?DB: Activitatea de control la nivelul DSVSA este realizata urmare programelor stabilite de fiecare instituţie în baza Programului strategic. În acest sens sunt evaluate efectivele de animale atât din sectorul nonprofesional cât şi profesional pentru stabilirea modului de efectuare a acţiunilor sanitare veterinare obligatorii. Totodată sunt elaborate şi transmise în teritoriu note de serviciu cu obiective precise, rezultatele fiind centralizate şi analizate în vederea depistării eventualelor neconformităţi pentru dispunerea de măsuri legale sau pentru eventuale propuneri de modificări legislative. În anul 2015, ca o acţiune deosebită, aş menţiona realizarea unui screening naţional pe segmentul sănătate animală la nivelul fiecărei DSVSA judeţene, cu verificarea respectării Programului strategic în baza unei tematici de control fundamentate în vederea identificării neconformităţilor şi ulterior a remedierii acestora pentru anul viitor.   Pentru realizarea acestui obiectiv şi îndeplinirea lui cu o cât mai mare transparenţă au fost constituite echipe mixte de control, fiind implicaţi medici veterinari din judeţe, altele decât cele controlate, comandamentul fiind coordonat de ANSVSA. Au fost vizate boli, cum sunt pesta porcină clasică sau influenţa aviară, boli cu impact major asupra populaţiei de animale, în vederea prevenirii apariţiei acestora. Totodată, au fost monitorizate boli cum ar fi boala limbii albastre, salmonelozele zoonotice, rabia şi nu în ultimul rand,  Encefalopatiile Spongiforme Transmisibile.   ANSVSA se va concentra pe intensificarea schimburilor comerciale externeFDL: Care sunt principalele acţiuni pe care ANSVSA le are în vedere pentru anul 2016? DB: Ne vom concentra activitatea şi acţiunile pentru continuarea şi intensificarea demersurilor care să conducă la creşterea schimburilor comerciale ale ţării noastre, în principal cu ţările terţe, o piaţă cu multiple oportunităţi, pe care dorim să le valorificăm cât mai mult. Alimentele şi furajele, fie că sunt produse pentru consum local, pentru export, fie că sunt importate, trebuie să atingă standardele comunitare de igienă şi siguranţă alimentară. Aceasta este misiunea şi preocuparea de zi cu zi a medicilor veterinari, a celorlalţi angajaţi ai acestei instituţii aflaţi slujba apărării sănătăţii şi bunăstării animalelor şi a siguranţei alimentare, nu doar pentru România, ci şi pentru toată Uniunea Europeană.   Important pentru instituţia pe care o conduc este şi continuarea şi dezvoltarea relaţiilor de sprijin şi colaborare cu Republica Moldova. Reamintesc că ANSVSA a desfăşurat cu succes şi  desfăşoară şi în prezent proiecte cu Autoritatea  Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, incluse în seria activităţilor menite să vină în sprijinul procesului de reorganizare al serviciilor veterinare din ţara vecină, în spiritul conceptului european al siguranţei alimentelor. În momentul actual se află în dezbatere proiectul Programul strategic anual. Acest proiect include modificări, care au scopul de a eficientiza în următorul an activitatea specifică a Autorităţii, dintre care menţionez: Având în vedere evoluţia pestei porcine africane în UCraina şi în ţările baltice, precum şi riscul pe care îl reprezintă aceasta boală, ANSVSA a decis includerea supravegherii acestei boli, prin elaborarea unui program ce urmează a fi implementat la nivel naţional şi este cofinanţat de Uniunea Europeana.   Ţinând cont de faptul că în România există programe de supraveghere, monitorizare, control şi eradicare a pestei porcine clasice încă din anul 2007, situaţia epidemiologică s-a îmbunătăţit considerabil. În acest context, s-a propus ca începând cu anul 2016 să se efectueze o monitorizare mai relaxată a acestei  boli. Urmare a modificării legislaţiei Uniunii Europene în acest domeniu se testează, începând cu anul 2016, în vederea conformităţii nivelurilor cu cele prevăzute în legislaţie, substanţe noi cum ar fi determinarea arsenicului anorganic din orez şi produsele din orez, respectiv determinarea acidului erucic din uleiuri şi grăsimi vegetale (acidul erucic, care se găseşte de exemplu, în uleiul de rapiţă, este un acid gras care, în urma studiilor efectuate pe animale, a fost găsit responsabil de creşterea colesterolului şi de afectarea muşchiului cardiac).   În anul 2016 se urmăreşte optimizarea frecvenţei prelevărilor de probe la importul de legume şi fructe, în vederea eficientizării activităţii de control la import privind reziduurile de pesticide. Pentru a respecta prevederile Regulamentului (CE) 882/2004, conform căruia Statele Membre trebuie să se asigure de efectuarea cu regularitate a controalelor oficiale, în funcţie de riscuri şi cu o frecvenţă adecvată, a fost modificată frecvenţa controlului unităţilor care procesează, depozitează şi valorifică produse de origine nonanimală. La controlul oficial în unităţile înregistrate sanitar veterinar, de vânzare prin internet, s-a introdus recoltarea anuală de probe la 10% din unităţi, iar la expertiza sanitar-veterinară a alimentelor de origine animală, introduse pe piaţă şi din import aflate în perioada de valabilitate prin examene fizico-chimice, s-a introdus identificarea speciei de la care provine laptele şi produsele lactate având în vedere falsificările.   De asemenea, în vederea asigurării siguranţei alimentelor, în noul proiect de Program Strategic pentru anul 2016, reziduurile de pesticide din şi de pe suprafaţa alimentelor de origine animală sunt corelate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 400/2014. Consider necesară întărirea măsurilor de asigurare a trasabilităţii cărnii proaspete provenită de la bovine şi ovine sacrificate la nivelul abatoarelor de la recepţia animalelor şi până la livrarea cărnii din abator în vederea tranşării şi/sau  a comercializării acesteia.   În acest sens, am elaborat un proiect de ordin, care acum este în dezbatere şi în care este prevăzută obligativitatea operatorilor din domeniul alimentar de a implementa un sistem de asigurare a trasabilităţii, prin care să poată fi realizată permanent legătura dintre animalul sacrificat, carnea şi toate părţile destinate consumului uman rezultate în urma sacrificării. Acest sistem trebuie să fie implementat în mod continuu de către fiecare abator în parte şi trebuie să fie bazat pe identificarea animalelor, a cărnii şi părţilor destinate consumului uman pe întreg procesul de producţie, urmată de citirea şi înregistrarea acestor informaţii într-o bază de date.   Parteneriatul real cu fermierii și procesatorii, cheia succesuluiFDL: Ce mesaj doriţi să transmiteţi, în calitate de Preşedinte al ANSVSA, fermierilor şi procesatorilor din România?DB: Prin natura activităţii mele, am avut şi vreau să păstrez, în continuare, un contact strâns cu fermierii şi cu medicii veterinari concesionari. Îmi doresc să consolidez şi să dezvolt relaţiile cu aceştia, iar Autoritatea să fie mai prezentă în relaţia cu ei, să le fie sprijin şi partener de încredere. Misiunea Autorităţii este aceea de a apăra sănătatea publică, din perspectiva siguranţei alimentare şi a sănătăţii animalelor, conform conceptului european “de la fermă la consumator“ şi nu poate fi realizată, din punctul meu de vedere, decât prin colaborare. Aici mă refer la colaborarea şi sprijinirea reciprocă între instituţie şi crescătorii de animale, între instituţie şi operatorii din industria alimentară, prin realizarea unui parteneriat real şi concret.   Primul demers în acest sens, a fost organizarea, chiar de la începutul mandatului meu, a unei şedinţe plenare a Consiliului Consultativ, pentru a discuta cu partenerii noştri temele de actualitate din domeniul de competenţă al Autorităţii.Este important de menţionat că întâlniri dintre specialiştii noştri şi reprezentanţi ai asociaţiilor de fermieri sau cei ai procesatorilor, pe teme specifice, punctuale, au fost organizate de câte ori a fost necesar. Toate aspectele sesizate cu aceste ocazii au fost discutate şi urmează, pe parcursul unor noi întâlniri, să identificăm, împreună, cele mai bune variante de soluţionare. Îmi propun să organizăm acest gen de întâlniri cât mai des posibil, pentru că am constatat că, un dialog deschis, faţă în faţă, este mult mai eficient, şi, cu acest prilej, lansez un apel pentru colaborare, către toţi cei care doresc să vină alături de noi.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2