80

Dorin Cojocaru: La Meat & Milk 2016, procesatorii și fermierii își vor creiona viitorul

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Acum, la final de an, am dorit să facem o sinteză a evenimentelor anului 2015 din Industria de lapte și lactate a României. Pentru aceasta, ne-am adresat domnului Dorin Cojocaru, Președinte al APRIL, acela care ne-a acordat următorul interviu.Fabrica de Lapte: Domnule Președinte Dorin Cojocaru, care ar fi rezumatul anului 2015, pentru Industria de lapte și lactate a României?Dorin Cojocaru: Aș împărți anul în două: Până la scăderea TVA-ului și după acest moment. În iarnă-primăvară a fost greu, eram în negocieri cu Ministerul de Finanțe, a fost o perioadă delicată și foarte stresantă dar am reușit să convingem că reducerea acestei cote va duce la relansarea consumului de lactate dar și a produselor alimentare, în general. În primăvară, prețul de achiziție a laptelui a avut o cădere serioasă, pentru că s-au desființat cotele de lapte, lucru care s-a suprapus și cu embargoul din Rusia.   Asta a dovedit faptul că România este influențată în mare parte de piața europeană a laptelui și a lactatelor. Oricât am încerca noi să ne închipuim că trăim pe o insulă, nu putem, pentru că există o piață liberă, la nivelul Uniunii Europene. Ar trebui să ne adaptăm rapid, atât pe partea de inovație pe produs, cât și pe preț. E adevărat, după reducerea TVA-ului parcă am mai primit o gură de oxigen, dar au fost sacrificii mari. Să nu uităm impactul returnării de TVA, pentru că, iată, numai pe laptele de consum, impactul merge până la 80 %. Să nu uităm, totuși, că ambalajele, serviciile etc. au avut în continuare TVA de 24 %.   Altă problemă a fost seceta din vară, pe partea de sud-est și est, în României. De aceea, oferta în aceste zone a fost la un preț mai mare, pe când, în Transilvania, de exemplu, ofertaa avut alt preț, mai ales că a existat și presiunea importurilor din Ungaria și Polonia. Însă presiunea a fost și pe produsul finit, nu doar pe laptele-materie primă.  FDL: Cum a evoluat consumul, după 1 iunie?DC: Știm cu toții că vara scad vânzările. Așadar, am așteptat toamna, pentru creșterea lor, dar aceasta nu a fost în măsura în care speram cu toții. De aceea, din nou spun, companiile trebuie să se adapteze la realitățile de azi. Consumatorul a devenit mai educat și și-a schimbat comportamentul.   Nu mai face cumpărături mari, nu mai stochează în frigidere sau cămări, cumpără doar atât cât îi trebuie într-un moment. Oamenii sunt mai chibzuiți. Din păcate, o parte din fabrici și-au diminuat capacitățile de producție sau au intrat în incapacitate de plată. Asta e viața. Comparativ, însă, cu alți ani, au intrat în faliment mai puține fabrici, dar asta nu pentru căau mers prea bine, ci pentru că nu prea mai avem de unde alege.   Unii s-au consolidat, adică, aceia care au știut să investească în management și marketing. Și, vă amintiți că la  ultima ediție a conferinței Meat & Milk am spus că lumea a început să se plictisească. Unele firme au ascultat sfatul și au inovat, reușind să își dinamizeze vânzările. Altele au rămas tributare stereotipurilor.   FDL: Cum vedeți anul 2016?DC: Va fi dur. Din punctul de vedere al procesatorului, pentru că sunt stocuri foarte mari de materii prime și semi-materii prime în Europa și Oceania. Unii traderi internaționali au încercat să manipuleze piața, însă nu au reușit. Sunt stocuri mari de lapte praf, deci, prețul va fi la cel din 2014, în cel mai bun caz, prețul laptelui-materie primă va rămâne la nivelul aceluiași an, dar acesta va depinde de modul în care se vor organiza fermierii, de vânzările de la raft, de salariul minim etc. Iar, dacă și TVA-ul la servicii se va reduce la 20 %, iar consumatorii vor avea mai mulți bani, cred că se va relansa și HoReCa.   FDL: Care vor fi provocările pentru industria lactatelor din România?DC: Știți bine că niciodată, APRIL nu a fost egoist și a militat pentru toată industria. Așa că spun: Pentru fabricile din România, provocarea va fi definită în continuare de inovare, de diversificare a producției și de cunoaștere a consumatorului, pentru a veni în preîntâmpinarea dorințelor lui. Dar, trebuie să accentuăm educarea acestuia, oferindu-i variante. Pentru fermieri, cred că marea lor provocare va fi să se unească, să găsească un numitor comun al intereselor, pentru a avea un singur mesaj și, pentru ca, ulterior, să găsim un mesaj comun între ei și fabrici. FDL: Ce masaj doriți să transmiteți fermierilor și procesatorilor români?DC: Revin cu ideea, pentru că acesta este mesajul principal: Împreună cu fermierii, trebuie să ne găsim un mesaj comun, pentru defini un echilibru bilateral avantajos. În privința procesatorilor, nu știu dacă ați observat, ei au fost mai tăcuți, mai cuminți, ei nu doresc altceva decât să lucreze. Oricum, 2016 va fi anul luptei cu produsele importate din Uniunea Europeană. Sper din tot sufletul să se ridice embargoul Rusiei pentru că, iată, acum ne așteptăm la un val suplimentar de produse și din Turcia, nu doar din Polonia, Ungaria sau Occident. Dar, adresez un mesaj suplimentar, fermierilor și procesatorilor de lapte din România, acela de a ne revedea cu toții, într-un număr cât mai mare, la ediția din 2016 a Conferinței Internaționale Meat & Milk, acolo unde, de această dată, aș dori să facem o analiză temeinică a pieței, pentru a identifica noile proiecte comune și pentru a ne creiona viitorul.FDL: Vă mulțumim. Totodată, în numele agenției infoGROUP, mulțumim și APRIL, pentru susținere, atât în programul editorial al revistei Fabrica de Lapte, cât și în organizarea conferinței Meat & Milk 2016!

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2