Stiri

213

Viitorul cumpărăturilor nu poate fi conceput fără roboți

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Oamenii sunt mai simpli, potrivit Walmart, ”concediind” angajații roboți. La începutul lui 2021, însă, Silicon Valley a fost scena unui eveniment marcant: pentru prima dată în istorie, doi roboți s-au intersectat fără să vrea în traficul aglomerat din California. Ce le rezervă cu adevărat viitorul roboților? Iată ce se afirmă în articolul publicat de RetailDetail.

Odată, un robot a traversat strada

La începutul anului 2021, un orășel din California a trăit un moment istoric când o mașină s-a oprit la o intersecție pentru un pieton. Ei bine, nu tocmai un pieton. Era de fapt un robot de livrare care a traversat strada. În mod ciudat, nu era nimeni în mașină care să fie martor la această priveliște ciudată, pentru că mașina nu avea șofer. Acest pas mic pentru doi roboți a fost un salt uriaș pentru omenire.

Totuși, după primul val de robotizare, mulți roboți și-au pierdut locurile de muncă. Barmanii și bucătarii robotici futuriști de care Silicon Valley îi plăcea atât de mult în urmă cu câțiva ani au dispărut aproape cu toții. La Walmart, armata de roboți a trecut de la o mie la zero când lanțul a decis să nu mai folosească scanere autopropulsate pe raft.

Nu cu mult timp înainte, se preconiza un viitor roz, cu roboți autonomi care curățau magazinele, scanează nivelurile de stoc și verifică prețurile pe rafturi. Dar Walmart a găsit „alte modalități și mai simple” de a-și satisface nevoile: oamenii. O insultă mai mare la adresa roboților sau a angajaților „mai simpli” în carne și oase?

Avem deja masini autonome

Nu sunt roboții atât de grozavi până la urmă? Învățăm acum la ce sarcini sunt buni roboții și la ce sarcini nu le pot face bine. Primele valuri de entuziasm pentru noile tehnologii sunt întotdeauna urmate de un anumit nivel de deziluzie atunci când limitele tehnologiei sunt dezvăluite și adoptatorii de roboți prea dornici se simt dezamăgiți.

Cu toate acestea, în „ciclul său de exagerare” anual, Gartner observă că această fază este urmată de o perioadă de maturitate când sunt selectate aplicații adecvate și așteptările sunt ajustate.

Astăzi, noile stele în devenire sunt camioane și furgonete cu conducere autonomă, roboți asemănătoare oamenilor și roboți care pot citi emoțiile. În două state din SUA, camioane cu conducere autonomă sunt pe drumuri. Ei reaprovizionează supermarketurile de cartier din Arkansas, iar în Louisiana, transportă comenzile online pe o distanță de peste 30 km între un supermarket și locațiile sale de preluare.

În Houston, pe de altă parte, aveți șanse mari să primiți pizza Domino’s și alimente Kroger livrate la ușă cu un vehicul de livrare autonom, în timp ce taxiurile robot nu mai sunt o vedere neobișnuită în China. Guvernul chinez a impus ca, în termen de cinci ani, cel puțin jumătate din mașinile noi vândute în China trebuie să aibă cel puțin unele capacități de conducere autonomă.

Bâzâit prin depozit

Mai presus de toate, roboții și-au găsit cu adevărat locul în depozite. Centrul de distribuție a roboților Ocado, deținut în comun de Marks & Spencer, are colaborări cu Kroger, Auchan și Casino, printre altele. „Stupul” lui Ocado este cu adevărat remarcabil.

În loc să stivuiască produsele până la tavan, acestea sunt stivuite sub pământ în compartimente. Roboții automati se încrucișează peste grila de sus și ridică articolele necesare din fiecare compartiment.

Muncitorii umani doar termină comenzile prin ambalarea articolelor, gata să plece într-o rundă de livrare cu camionul. „Vrem ca întreaga operațiune de la capăt la cap să fie în cele din urmă autonomă, de la primirea stocului în depozit până la ușa clientului”, explică Alex Harvey, director de tehnologie. Așa că investiția de 10 milioane de lire sterline a lui Ocado într-un dezvoltator de software pentru camioane cu conducere autonomă nu are nevoie de explicații suplimentare.

Colete care cad din cer

Din nou, chinezii au fost primii în cursă. Încă din 2017, platforma de comerț electronic JD.com a semnat un acord cu provincia Shaanxi pentru a construi cea mai mare rețea logistică a Chinei, cu drone care zboară joase, pe o rază de 300 de kilometri. JD susține, de asemenea, că a construit primul depozit automat și fără echipaj din lume în Shanghai, care a sporit eficiența de zece ori în timp ce a redus costurile cu 30%.

Abia în 2022, Walmart a anunțat un program veritabil de livrare a dronei, care va acoperi totuși nu mai puțin de 4 milioane de gospodării din șase state americane diferite. În mod clar, nimeni nu trage din priză revoluția robotului.

Dimpotrivă, acum că roboții coboară din domeniul science-fiction și își pun picioarele ferm pe pământ, ei devin mai relevanți ca niciodată. Cu cât vedem sau auzim mai puțin despre ele, cu atât ei înțeleg mai mult peisajul comerțului cu amănuntul și viața noastră de zi cu zi din culise.

Acest articol este un fragment prescurtat din cartea The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made, noua continuare a ghidului premiat de retail (Management Book of the Year 2018). Doriți să citiți mai multe despre cum roboții, chinezii, blockchain-ul și multe altele remodelează profund viitorul comerțului cu amănuntul.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2