Stiri

213

Valoarea produselor alimentare IGP reprezintă 74,76 miliarde de euro

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Conform unui studiu publicat de Comisia Europeană, produsele agroalimentare și băuturile protejate de Uniunea Europeană ca „indicații geografice” (IG) reprezintă o valoare a vânzărilor de 74,76 miliarde EUR.

Peste o cincime din această sumă provine din exporturile în afara Uniunii Europene. Studiul a evidențiat că valoarea vânzărilor unui produs cu denumire protejată este, în medie, de două ori mai mare decât în cazul produselor similare fără niciun fel de certificare. 

Comisarul pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, a afirmat: ”Indicațiile geografice europene reflectă bogăția și diversitatea produselor pe care le oferă sectorul nostru agricol. Beneficiile pentru producători sunt clare. Aceștia pot vinde produse la o valoare mai mare consumatorilor care sunt în căutare de produse regionale autentice.

IG reprezintă un aspect esențial al acordurilor noastre comerciale. Protejând produsele în întreaga lume, prevenim utilizarea frauduloasă a denumirilor produselor și ne asigurăm că se menține buna reputație a produselor agroalimentare și a băuturilor europene. Indicațiile geografice protejează valoarea locală la nivel mondial.”

Produsele alimentare europene au reputația de a fi sigure, hrănitoare și de înaltă calitate. Metodele tradiționale de producție contribuie la obiectivul UE de a deveni etalonul global pentru durabilitate în producția de alimente.

Sistemele de calitate ale UE urmăresc să protejeze denumirile anumitor produse pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea geografică, precum și de priceperea locală. Aceste denumiri de produse fac parte din sistemul UE de drepturi de proprietate intelectuală, care le oferă protecție juridică împotriva imitațiilor și a utilizării ilegale.

Produsele agroalimentare și vinurile sunt protejate ca denumiri de origine protejată (DOP) și ca indicații geografice protejate (IGP), iar băuturile spirtoase ca indicații geografice (IG). Uniunea Europeană protejează, de asemenea, eticheta „specialitate tradițională garantată” (STG), care evidențiază aspectele tradiționale ale unui produs fără a-l lega de o anumită zonă geografică. Valoarea vânzărilor de produse agricole și alimentare etichetate ca STG se ridică la 2,3 miliarde EUR.

Studiul s-a bazat pe toate cele 3 207 denumiri de produse protejate în cele 28 de state membre ale UE la sfârșitul anului 2017 (până la sfârșitul lunii martie 2020, numărul total al denumirilor protejate a crescut la 3 322). Concluzia studiului a fost că valoarea vânzărilor unui produs cu denumire protejată este, în medie, de două ori mai mare decât în cazul produselor similare fără niciun fel de certificare. 

Conform studiului, există un avantaj economic clar pentru producători în ceea ce privește comercializarea și creșterea vânzărilor, datorită calității deosebite și reputației acestor produse și faptului că, pentru a obține produse autentice, consumatorii sunt dispuși să cheltuie.

Principalele concluzii ale studiului sunt:

Valoarea semnificativă a vânzărilor: Indicațiile geografice și specialitățile tradiționale garantate au reprezentat împreună o valoare estimată a vânzărilor de 77,15 miliarde EUR în 2017, respectiv 7 % din valoarea totală a vânzărilor din sectorul alimentar și al băuturilor din Europa, estimat la 1,101 miliarde EUR în 2017.

Vinurile au reprezentat mai mult de jumătate din această valoare (39,4 miliarde EUR), produsele agricole și alimentele 35 % (27,34 miliarde EUR) și băuturile spirtoase 13 % (10,35 miliarde EUR). Dintre cele 3 207 denumiri de produse care au fost înregistrate în 2017 (atât IG, cât și STG), 49 % erau vinuri, 43 % produse agroalimentare și 8 % băuturi spirtoase.

O primă de vânzare mai mare pentru produsele protejate: valoarea de vânzare a produselor vizate de studiu a fost, în medie, de două ori mai mare decât valoarea de vânzare a unor produse similare fără niciun fel de certificare. Rata primei de valoare se ridica la 2,85 pentru vinuri, 2,52 pentru băuturi spirtoase și 1,5 pentru produse agricole și alimentare.

O politică pe deplin europeană: Fiecare țară din UE produce produse ale căror denumiri sunt protejate la nivelul UE și care servesc drept embleme pentru patrimoniul culinar tradițional al regiunilor și ca vectori economici pentru sectorul agroalimentar național.

Exportarea indicațiilor geografice: indicațiile geografice reprezintă 15,5 % din totalul exporturilor de produse agroalimentare ale UE. Vinurile au rămas cele mai importante produse, atât în ceea ce privește valoarea vânzărilor totale (51 %), cât și în ceea ce privește comerțul extra-UE (50 %). SUA, China și Singapore sunt primele destinații ale produselor IG din UE, reprezentând jumătate din valoarea exporturilor de produse IG.

Pentru a garanta că politica UE în domeniul calității continuă să funcționeze optim, a fost lansată o consultare publică online între 4 noiembrie 2019 și 3 februarie 2020, menită a obține feedback de la părțile interesate cu privire la această politică.

Printre principalele constatări se numără faptul că majoritatea respondenților au fost de acord că sistemele de calitate ale UE aduc beneficii atât producătorilor, cât și consumatorilor. Raportul factual de sinteză face o prezentare detaliată a feedback-ului primit prin intermediul consultării publice.

Context

Denumirile de origine protejată (DOP), indicațiile geografice protejate (IGP) și indicațiile geografice (IG) pentru băuturi spirtoase garantează consumatorilor că produsul în cauză este cu adevărat fabricat în regiunea sa de origine, cu ajutorul priceperii și tehnicilor locale.

Principala diferență dintre DOP și IGP este legată de cantitatea de materii prime care provin din zonă sau de etapele procesului de producție care trebuie să aibă loc în regiunea respectivă. Printre indicațiile geografice celebre se numără, de exemplu, Bayerisches Bier, Champagne, Irish Whiskey, măslinele Kalamata, Parmigiano Reggiano, votca poloneză, Queso Manchego și Roquefort.

Pe de altă parte, specialitățile tradiționale garantate (STG) evidențiază aspectele tradiționale, cum ar fi modul în care produsul este fabricat sau compoziția sa, fără a-l lega de o anumită zonă geografică. Printre STG celebre se numără Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing și Kriek.

UE a încheiat peste 30 de acorduri internaționale, care permit recunoașterea multor indicații geografice ale UE în afara UE și recunoașterea indicațiilor geografice din afara UE în UE. Indicațiile geografice joacă un rol din ce în ce mai important în  negocierile comerciale dintre UE și alte țări. De asemenea, Comisia alocă aproximativ 50 de milioane EUR în fiecare an pentru promovarea produselor de calitate în UE și în întreaga lume

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2