Tehnologii

397

UFC: Fără etichetarea Nutri-Score, mâncarea tip junk-food prosperă

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Pe rafturile unde Nutri-Score este afișat pe scară largă în Franța, calitatea nutrițională s-a îmbunătățit semnificativ, potrivit UFC-Que Choisir, o organizație de consumatori care solicită adoptarea sa obligatorie, după cum informează FoodNavigator.

Controversele continuă

Algoritmul din spatele schemei de etichetare voluntară a ambalajului (FOP) Nutri-Score provoacă în mod regulat dezbateri.

Pentru unii, inclusiv membrii Comitetului Științific al Nutri-Score (ScC), eticheta funcționează „bine”. Companiile alimentare Nestlé și Danone se numără printre susținătorii săi, iar Franța, Belgia, Germania și Luxemburg l-au selectat drept schemele lor naționale de etichetare voluntară.

Pentru alții, inclusiv susținătorii schemei NutrInform Battery din Italia și membrii industriei cărnii din Spania, Nutri-Score este discriminatoriu și nedemn de luat în considerare pentru lansarea obligatorie la nivelul UE, care urmează să fie anunțată de Comisia Europeană în acest an.

Indiferent dacă algoritmul Nutri-Score – care clasifică alimentele de la -15 pentru cele mai „sănătoase” produse la +40 pentru cele „mai puțin sănătoase” – este cel mai eficient pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri mai sănătoase sau nu, sugerează o nouă cercetare din Franța. are un impact pozitiv asupra calității nutriționale a produselor la raft.

Unele rețete de până la cinci ori mai sănătoase

Într-un raport publicat în această săptămână de Union Fédérale des Consommateurs (UFC-Que Choisir), organizația de consumatori a observat că calitatea nutrițională s-a îmbunătățit „considerabil” între 2015 și 2022, dar numai pe rafturile unde eticheta Nutri-Score este afișată pe scară largă.

În trei categorii, în special, în care eticheta Nutri-Score este adesea prezentă – în batoane de cereale, pâini și biscuiți speciale și cereale pentru micul dejun – rețetele sunt de până la cinci ori mai „sănătoase” din 2015.

Nutri-Score este afișat în 43% din batoanele de cereale, 61% din pâinea specială și 97% din cerealele pentru micul dejun.

„În doar șapte ani, proporția de Nutri-Score favorabil „A”, „B” și „C” pentru batoanele de cereale s-a dublat (de la 25% la 49%)”, a menționat UFC-Que Choisir. Ponderea Nutri-Score „A” și „B” s-a înmulțit de aproape cinci ori pentru cerealele pentru micul dejun (de la 8% la 38%) și a crescut de la 40% la 62% pentru pâinea de specialitate și biscuiți.

Folosind Nestlé ca exemplu, batoanele de cereale ale majorității alimentare sunt acum toate Nutri-Score „C” sau „B”, conform organizației de consumatori, invocând reduceri notabile ale nivelului de grăsimi, sare sau zahăr.

Din 2015, produsul de muesli cu ciocolată Chabrior al retailerului Intermarché a urcat la un rating „B”, în timp ce tortillas la Boulangère au obținut un scor Nutri-Score „A”.

Dar alte categorii sunt în urmă...

În schimb, acolo unde Nutri-Score nu este afișat pe scară largă, îmbunătățirile nutriționale sunt în urmă, conform UFC-Que Choisir: „Fără afișarea Nutri-Score, mâncarea nedorită prosperă”.

Organizația de consumatori a studiat încă patru categorii de alimente în care eticheta FOP este rar purtată de producătorii de alimente: doar 17% dintre biscuiți și prăjituri poartă Nutri-Score; 17% din batoane și gustări cu ciocolată; 10% sosuri de condimente; și mai puțin de 1% din înghețate și sorbeturi.

„Aceste categorii nu au cunoscut îmbunătățiri nutriționale majore din 2015”, potrivit UFC-Que Choisir. Mai mult de jumătate dintre produsele de înghețată și sorbet (52%) obțin un scor Nutri-Score „E” sau „D”, la fel ca trei sferturi (75%) din categoria sosurilor de condimente.

Nouă din 10 produse din categoria batoane și gustări cu ciocolată și în categoria biscuiți și prăjituri obțin un scor Nutritiv „E” sau „D”.

În plus, produsele care poartă un Nutri-Score „E” reprezintă doar 1% din toate mărcile alimentare naționale, ceea ce UFC-Que Choisir sugerează că înseamnă că majoritatea mărcilor de „aliment nedorit” aleg să nu poarte eticheta FOP.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2