Repere

228

Studiu: Ce informații de pe etichetă și ce trăsături ale produsului determină achiziționarea de lactate?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Contează cu adevărat afirmațiile privind sustenabilitatea sau bunăstarea animalelor pentru cumpărători atunci când aleg ce produse lactate sau din carne să cumpere? Ce zici de factori precum prețul, prospețimea produsului, gustul? Iată un foarte interesant studiu în acest sens, publicat de DairyReporter.

Parte a unei cercetări europene

Acestea și multe alte trăsături ale produsului au fost puse unui grup de peste 3.000 de consumatori europeni pentru a se clasa de la cel mai mult la cel mai puțin important.

De asemenea, participanții au fost întrebați despre părerile lor despre soluțiile noi de ambalare, cum ar fi codurile QR, în transmiterea de informații suplimentare despre un produs și dacă au găsit etichetele de durabilitate utile atunci când fac o achiziție.

Sondajul a fost realizat ca parte a cercetării care acoperă cinci țări europene, care și-a propus să determine care sunt factorii cheie care influențează achiziționarea de carne și produse lactate de către consumatori.

Cercetătorii de la centrul de cercetare Agroscope din Elveția, alături de cadre universitare din Regatul Unit, Spania, Suedia și Cehia, s-au unit pentru a colecta și analiza date despre percepția consumatorilor din fiecare țară, apoi au comparat seturile de date separate pentru a oferi „perspecții noi importante în ceea ce privește cercetarea interculturală și legătura dintre perspectivele teoretice și implicațiile practice”.

Pentru sondaj, unui eșantion reprezentativ la nivel național de 3.178 de consumatori din Marea Britanie, Cehia, Suedia, Spania și Elveția au fost rugați să evalueze 18 atribute ale produsului – de la prospețime, gust și preț până la bunăstarea animalelor și durabilitate – în ordinea importanței lor ca șoferi pentru achiziții de carne și lactate.

Cei intervievați au fost, de asemenea, întrebați dacă etichetele de sustenabilitate sunt utile atunci când navighează în afirmațiile etichetelor și dacă soluțiile de etichetare, cum ar fi codurile QR, erau o modalitate eficientă de a accesa informații suplimentare.

Bunăstarea animalelor învinge durabilitatea

Pe toate cele cinci piețe, prospețimea a fost cea mai bună trăsătură de produs pentru produsele lactate. Au urmat calitatea/gustul și bunăstarea animalelor, nutriția și prețul fiind de asemenea considerate importante. Dar atributele legate de sustenabilitate, cum ar fi organicul, amprenta de carbon, milele alimentare și ambalajele durabile, par să fie de mai puțină importanță.

Cele 18 atribute ale produsului în ordinea importanței pentru achizițiile de lactate au fost clasificate după cum urmează:

Prospeţime

Calitate si gust

Bunăstarea animalelor

Mâncat sănătos

Nutriție

Crește în aer liber/libertate

Preț

Produs local

Comerţ echitabil

Prelucrare

Hrănit pe pășune

Ambalaj durabil

Valabilitate

Oferte speciale

Amprenta de carbon

Comoditatea utilizării

Familiaritate sau marca

Organic

Principalele atribute ale produsului pentru carne au fost similare, prospețimea, calitatea/gustul și bunăstarea animalelor formând primele 3, în timp ce afirmațiile legate de sustenabilitate, cum ar fi produsele ecologice, amprenta de carbon și milele alimentare, s-au plasat mai jos în clasamentul general (consultați Sursele de mai jos pentru mai multe informații).

Analizând rezultatele, cercetătorii au remarcat că „organic” a fost ultimul în clasamentul cărnii și a lactatelor. În timp ce acest lucru sugerează că este cea mai puțin importantă caracteristică pentru consumatorii în general, „organic” a avut un scor mediu relativ ridicat, ceea ce înseamnă că cumpărătorii îl considerau în continuare ca un atribut important.

„Un posibil motiv [pentru acest clasament] este că producția ecologică este asociată cu o serie de atribute diferite ale produsului, cum ar fi „prietenoase cu mediul”, sănătoase, costisitoare sau susținătoare pentru fermieri”, au concluzionat autorii, adăugând că consumatorii pot folosi etichetează ca euristici (comenzi rapide mentale) fără a le înțelege efectiv.

Acest lucru s-ar putea datora numărului mare de etichete ecologice

În 2022, Comisia Europeană a constatat că în UE existau 232 de etichete ecologice active, dintre care aproape jumătate conțineau afirmații slabe sau neverificate. În 2023, un studiu paneuropean a constatat că există apetit pentru o etichetă ecologică internațională pentru produsele alimentare, două treimi din cei 10.000 de consumatori europeni intervievați afirmând că ar fi binevenit o etichetă singulară.

Vorbind cu DairyReporter, Jeanine Ammann, unul dintre autorii studiului abordat în acest articol, a declarat: „Consumatorii se confruntă cu dificultatea pe care o au de a lua multe decizii în fiecare zi.

Când merg într-un magazin, în mod similar, trebuie să ia diverse decizii de cumpărare într-un timp scurt. Acesta este motivul pentru care se bazează pe euristică pentru a lua decizii rapide, fără a fi nevoiți să se gândească la toate informațiile disponibile și să ia mult timp. Pentru etichete, aceasta înseamnă că acestea trebuie să fie ușor de înțeles pentru consumatori.

„Există multe etichete disponibile și dacă consumatorilor nu le este clar ce înseamnă de fapt, nu vor petrece mult timp pentru a afla.”

Acesta ar putea fi motivul pentru care cumpărătorii au indicat că prezența legăturilor sau a codurilor QR pe ​​ambalaj a fost de cel mai mic interes pentru ei atunci când a fost vorba de comunicarea informațiilor despre produse, deși aceste soluții erau considerate în continuare importante în general.

În egală măsură, proliferarea mențiunilor alimentare poate explica clasarea mai scăzută a trăsăturilor sistemului de producție, cum ar fi pășunat, produs local și comerțul echitabil, în raport cu afirmația generală privind „bunăstarea animalelor”.

Cu toate acestea, nu există o definiție singulară a bunăstării animalelor și nicio afirmație făcută în legătură cu o parteSistemul de producție și relevanța acestuia pentru bunăstare ar trebui să fie clar declarate și susținute, au spus autorii.

Mizele sunt mari în egală măsură, deoarece consumatorii par să acorde o importanță mai mare bunăstării animalelor, în special în comparație cu atributele legate de sustenabilitatea mediului.

În ceea ce privește trăsăturile de durabilitate, consumatorii au clasat „produs local” drept cel mai important atribut al produsului pentru carne și lactate, în spatele ambalajelor durabile, milelor alimentare și amprentei de carbon. Acest lucru se poate explica prin tendința consumatorilor de a asocia produsele alimentare locale cu a fi mai sustenabile pe baza cercetărilor existente, au spus autorii.

În ceea ce privește dacă cumpărătorii au găsit etichetele durabile utile în general, majoritatea a spus că au făcut-o, dar rezultatele au fost diferite în funcție de demografie și regiuni. De exemplu, în Cehia și Suedia, consumatorii de sex masculin au găsit astfel de etichete mai utile decât femeile, probabil pentru că femeile care cumpără erau deja mai deschise să cumpere bunuri durabile.

Dar există și alți factori în joc care determină deciziile de cumpărare, în afară de atitudinile pozitive față de produsele ecologice, inclusiv politicile și prețurile.

Sunt suficiente etichetele pentru a determina schimbarea comportamentului consumatorilor?

Dezbaterea asupra dacă cumpărătorii sunt dispuși să cumpere bunuri durabile a durat de ani de zile, firmele CPG raportând că există un decalaj între ceea ce consumatorii spun că ar cumpăra și ceea ce ajung să cumpere.

Un sondaj Eurobarometru din 2020 a constatat că consumatorii europeni au dat prioritate gustului, siguranței alimentare și costurilor înaintea atât eticii, cât și convingerilor (de exemplu, bunăstarea animalelor sau comerțul echitabil) și impactului asupra mediului.

Și aici, „ecologic” a fost clasat mai jos decât se aștepta ca o caracteristică legată de alimentele durabile. De atunci, UE și-a exprimat disponibilitatea de a combate proliferarea etichetării ecologice, după cum a raportat publicația soră FoodNavigator Europe.

În SUA, cercetarea de piață comună efectuată de NielsenIQ și McKinsey a analizat datele privind cheltuielile consumatorilor din SUA pe o perioadă de cinci ani pentru a urmări rata de creștere a vânzărilor pentru produsele cu declarații de mediu pe ambalaj.

Cercetarea a constatat că consumatorii își transferau cheltuielile către produse cu mențiuni durabile în două treimi din categoriile de alimente, inclusiv brânza și iaurt.

„Există dovezi puternice că sentimentele exprimate de consumatori cu privire la afirmațiile despre produse legate de ESG se traduc, în medie, într-un comportament real de cheltuieli”, a concluzionat raportul, dar a avertizat că companiile CPG ar trebui să adopte o abordare holistică atât în ​​termeni de mediu, cât și de preț, pentru a maximiza cresterea.

În studiul academic discutat aici, autorii au teoretizat, de asemenea, că legarea atributelor de sustenabilitate cu alte afirmații de pe etichetă - de exemplu, pasaj liber și bunăstare îmbunătățită - poate încuraja și mai mult consumatorii să cumpere acel anumit produs.

Măsurile conduse de politici ar putea, de asemenea, să conducă la schimbare, au afirmat autorii, adăugând că există dovezi din cercetările anterioare că s-a demonstrat că o încredere mai mare în gestionarea guvernamentală a zonelor rurale se corelează cu percepțiile pozitive asupra alimentelor produse la nivel local și a practicilor de producție durabilă.

Și există factori mai tangibili, cum ar fi prețurile, care pot influența direct achizițiile durabile de carne și lactate.

„Cred că etichetele sunt importante, deoarece pot oferi consumatorilor informații importante pentru ca aceștia să ia decizia de cumpărare (de exemplu, bunăstarea animalelor)”, ne-a spus Jeanine Ammann. „Cu toate acestea, există o mare eterogenitate în etichetele disponibile în prezent, ceea ce face dificil pentru consumatori să păstreze o imagine de ansamblu asupra a ceea ce înseamnă fiecare dintre etichete.

„Diferitele studii au descoperit că prețul și gustul sunt cruciale pentru consumatori atunci când cumpără alimente. Prin urmare, stimulentele de preț pot ajuta la schimbarea comportamentului către un consum mai durabil.”

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2