Tehnologii

763

Salamul de Sibiu IGP sau povestea perfecțiunii de care se vor bucura și consumatorii americani

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Cel mai probabil, până la sfîrșitul acestui an, produsul etalon al industriei de procesare a cărnii din România, Salamul de Sibiu IGP, va pleca spre piața Statelor Unite ale Americii. În acest fel, Salamul de Sibiu IGP va deveni primul aliment românesc de origine animală care va fi exportat pe piața americană, după o întrerupere de mai multe zeci de ani a liniei de schimbări comerciale bilaterale pe acest segment.

Drumul pentru exportul peste Ocean al acestui produs românesc de excepție, recunoscut deocamdată la nivel European, nu a fost unul tocmai simplu, dar a ajuns foarte aproape de ceea ce se poate numi pe drept cuvânt, O MARE REALIZARE, extinzând astfel parcursul său international.

Această realizare de excepție probează încă o dată faptul că REUȘITA este întotdeauna posibilă doar dacă oamenii care o inițiază și o pun în operă sunt profesioniști, vizionari, temerari sau, cum se spune uneori prin regiunea Moldovei, suficient de încăpățânați ca să facă realitate din ce a fost odată

vis.

Pentru a înțelege mai bine care a fost dimensiunea acestui efort care va avea ca finalitate punerea pe farfuriile americanilor a acestui produs alimentar de prestigiu internațional, am vorbit cu trei oameni care au parcurs toate etapele acestui traseu dificil al Salamului de Sibiu IGP din ultimii ani, oameni care au făcut ca lucrurile să treacă de la inițiativă, la starea de bine pe care ți-o oferă visul împlinit.

Interlocutorii noștri au fost domnii Grigore Horoi- Președinte al Grupului de firme AGRICOLA, doamna Angelica Șmil-Director General SALBAC S.A. și Ioan Oleleu-Vicepreședinte ANSVSA. Iată mărturiile

lor.

Grigore Horoi - Președinte AGRICOLA Bacău: Învățăm, inspirăm, stimulăm creativitatea având curajul de a inova și de a ne adapta

Unul dintre liderii incontestabili ai sectorului de procesare a cărnii din România, domnul Grigore Horoi-Președinte al grupului de firme Agricola Bacău, este și acela care, la fel ca în alte momente din trecutul apropiat, a colaborat determinant pentru deblocarea liniei de export a produselor alimentare de origine animală din România, către Statele Unite. Iată firul poveștii, de la începuturile activității companiilor pe care acum le coordonează și până la momentul în care, peste puțină vreme, consumatorii americani

vor savura Salamul de Sibiu produs la Bacău, fir de poveste depănat de domnul Grigore Horoi.

Meat Milk: Domnule Președinte Grigore Horoi, când a luat ființă Agricola Bacău?

Grigore Horoi: Povestea Agricola este una lungă, dar foarte interesantă! Agricola Internațional, care operează astăzi pe piața internă, cât și pe cea internațională, a luat ființă în 1992, când societatea mixtă romano-germană proaspăt înființată la acea dată, a luat în locație de gestiune activele aparținând câtorva companii de stat.

Acestea au format ulterior un lanț de producție și comercializare integrat în care s-a investestit semnificativ, de-a lungul anilor, fiind printre primele mari investiții din agribusiness-ul românesc. Concomitent, s-au aplicat principiile managementului modern, împrumutând și din expertiza superioară a partenerului nostru german.

Asta este, pe scurt, istoria recentă, deoarece povestea Agricola începe cu mult înainte, mai exact, conform cronicilor, în anul 1892, cu 100 ani înainte de înființarea companiei Agricola International. În locul în care functionează astăzi Salbac, una din companiile grupului Agricola, s-a deschis la acea vreme o mica întreprindere care producea ,salamuri, șunci, slănină și tot felul de uscături (mezeluri).

Un alt reper important în istoria procesării cărnii pe aceste meleaguri îl constituie anul 1975, atunci când s-a decis înființarea la Bacău a unei fabrici de preparate din carne care a fost construită la cele mai înalte standarde tehnologice ale acelor vremuri, cu denumirea Întreprinderea Regională de Industrializare a Cârnii (IRIC).

Această unitate de producție s-a înscris cu succes în rândul marilor obiecte de patrimoniu ale industriei alimentare românești, devenind un exportator strategic atât în țările ex-sovietice, cât și în Occident, în special pentru Salamul de Sibiu.

Trebuie să menționam aici și anul 1957, când s-au înființat primele ferme de creștere a păsărilor în sistem de gospodarire, acestea fiind începuturile pentru ceea ce avea să devină peste timp reputata întreprindere Avicola Bacău, precursoarea Agricola de astăzi.

MM: Când a fost cooptată compania Salbac în cadrul Grupului?

GH: În perioada 1995-2008, unitățile de producție care formaulanțul integrat Agricola au făcut obiectul unor divizări, investițiieșalonate pe durata multor ani, fuziuni, redefiniri ale arhitecturiide business.

Toate, au făcut ca, astăzi, Agricola să se situeze întopul producătorilor din agribusiness-ul românesc, reunind subumbrela sa cinci categorii de produse alimentare distincte: carnede pasăre, mezeluri (crud-uscate și fiert-afumate), semi-preparateși ready-meals, ouă și lactate.

Datorită poziționării geografice, a condițiilor propice de mediu, aiscusinței generațiilor de mezelari care s-au succedat de-a lungulanilor, întreprinderea de procesare a cărnii a devenit temelia premergătoare

înființării companiei Salbac.

Pe lângă numeroasele faze de retehnologizare radicală a unităților de producție (1992, 2007, 2016 si 2023), un reper strategic îl reprezintă fuziunea de la începutul anilor 2000 cu Grupul de firme AGRICOLA, demers care a favorizat dezvoltarea sustenabilă și armonioasă a diviziei producătoare a preparatelor din carne.

MM: Cât reprezintă producția de crud-uscate din totalul portofoliului Agricola?

GH: Contribuția companiei Salbac este de 18-20% din totalul cifrei de afaceri realizate de Grup, Salbac fiind un model de folosire eficientă a resurselor; o entitate care a inspirat firmele grupului nostru să abordeze cu încredere și curaj diverse proiecte, care să asigure prezentul și să pregătească viitorul nostru în aceste afaceri.

Salbac este un pilon al mândriei noastre de profesioniști, a avut și are în continuare un rol important în crearea și consolidarea reputației Agricola, de jucător care contează în agribusiness-ul românesc.

MM: Ce v-a determinat să inițiați înființarea Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu din România?

GH: Suntem o companie deschisă spre nou, care înțelege totodată că lumea se schimbă și că noi, în consecință, trebuie să ne schimbăm odată cu ea. Învățăm, inspirăm, stimulăm creativitatea având curajul de a inova și ne adaptăm!

Am înțeles în timp că lucrurile materiale ori imateriale făcute cu eforturi mari, inclusiv cele de natură financiară, trebuie protejate astfel încât să nu fie însușite necuvenit și utilizate neadecvat de către persoane certate cu etica.

În contextul sporirii reproducerilor nereușite de pe piața din Europa și din SUA, prin intermediul departamentului nostru de marketing, în 2012, doamna Carmen Gavrilescu împreună cu mine am aprobat și susținut înființarea APSS. A fost constituită Asociația, la care au aderat încă 5 producători, s-a lucrat la dosar, s-au efectuat analize, vize, aprobări din partea Uniunii Europene, iar într-un final, am obținut certificarea IGP.

MM: Care au fost acțiunile concrete de deblocare a exporturilor de Salam de Sibiu în Statele Unite la Americii?

GH: În anul 2016, chiar când eram în concediu, un prieten, fost consultant Agricola, m-a sunat și mi-a spus că are contactul unui distribuitor interesat să vânda Salam de Sibiu pe piața din SUA. La acea vreme noi tocmai inaugurasem o extindere (dublare) a facilității de producție pentru acest produs, așa că am mobilizat echipa să începem demersurile pentru acreditarea fabricilor cu sprijinul specialistilor ANSVSA.

Am fost în permanent contact cu Directia Sanitară Veterinară Bacău, cât și cu Autoritatea Națională Sanitară Veterinară (ANSVSA), le-am furnizat în mod constant dovezi și informații cu privire la solicitările autorităților publice americane.

Mai mult decât atât, ne-am aliniat la cerințele impuse de către ei (de exemplu, am achiziționat rapid diverse echipamente necesare), respectând în integralitate legislația în vigoare.

Angelica Șmil -Director General Salbac SA: Acoperim 64 % din segmentul pieței de Salam de Sibiu.

MM: Care este gama de produse crud-uscate AGRICOLA fabricată la compania pe care o conduceți, Salbac?

Angelica Șmil: Fiind lideri de piață în această categorie încă din 2009, putem afirma pe bună dreptate că avem cea mai premiată gama de produse crud-uscate din România. Pentru gustul inconfundabil și recunoscut pe piață, pe care l-am construit în timp, folosim instalații de ultimă generaţie şi echipamente de preparare complet automatizate, conforme celor mai stricte reguli de siguranţă alimentară la nivel

european. Și evident, o rețetă autentică, pe care specialiștii noștri o respectă cu sfințenie.

Punem mereu accentul pe calitatea și siguranța alimentului: spunem ce facem și facem ceea ce spunem, fapt confirmat de certificările deținute: IFS Food, BRC, SR EN ISO 22000, SR EN ISO 9001, BRCGS - ETRS (Comertul etic și aprovizionare responsabilă), IGP- Indicație Geografică Protejată - Salam de Sibiu, recunoscută european. Din punct de vedere al sănătății și securității în muncă suntem certificați conform standardului SR EN ISO 45001.

Participăm cu regularitate la concursurile internaționale de gust si calitate din Bruxelles, la care am obtinut atât medalii de argint (ex. Monde Selection - pentru Salamul de Sibiu, Babic și Exclusiv) cât și titlul Superior Taste Award cu doua stele de aur (ex. ITQI Bruxelles - Salamul de Sibiu AGRICOLA). La toate acestea, adăugăm faptul că suntem Furnizor Oficial al Casei Regale a Românei.

Avem un portofoliu de produse foarte bine structurat, diferențiat și dezvoltat în funcție de nevoile identificate în cercetările de piață făcute de-a lungul anilor: Salamul de Sibiu - pentru care suntem recunoscuți ca lider national, dar și în plan internațional, alte sortimente precum: Ambasador, Babic, Mozaic, Levant, Exclusiv – ultimele dintre cele enumerate având o structură mare și apetisantă, foarte expresivă în secțiune. Și lista poate continua.

Atunci când una dintre valorile brandului este ,,INOVATIAÒ, ne-am asumat inclusiv faptul de a fi trendsetter în categoria de crud-uscate.

MM: Cât reprezintă producția de Salam de Sibiu?

AS: Estimarea noastră pe întreg anul 2023 este certă: 47% din producția totală de Salam de Sibiu din România va pleca spre mesele oamenilor din fabria noastră, Salbac, o companie AGRICOLA.

Am dezvoltat într-un mod absolut sustenabil volumele vândute, astăzi putem vorbi despre o creștere impresionantă: mai exact +125% în ultimii 13 ani (2023 versus 2010). Respectăm un ritm de creștere mediu anual de aproximativ 10%, fiind în concordanță cu obiectivele trasate de acționarii AGRICOLA.

MM: Care este cota de piață a companiei în segmentul Salam de Sibiu din România?

AS: Conform datelor de retail-audit, dacă analizăm strict perioada primului semestru din 2023, cota medie de piață a Salamului de Sibiu AGRICOLA este de 44% în valoare și 40% în volum.

Pe de altă parte, pentru Salamul de Sibiu colaborăm și avem implementate multe proiecte de tip marcă privată - estimăm că 60% din acest subsegment al pieții din România este realizat tot de către noi. Prin urmare, cumulând cele două performanțe, înțelegem că vindem în retailul national (modern + tradițional) cca. 64% din volumul total al sortimentului Salam de Sibiu. Cred că aceste cifre nu mai au nevoie de niciun comentariu în plus.

MM: Cum s-a implicat Salbac în obținerea certificării IGP pentru Salamul de Sibiu?

AS: AGRICOLA (prin intermediul liniei de business Salbac) a fost initiator și membru fondator al Asociației Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS), entitate prin intermediul căreia am facilitate ulterior obținerea certificarii IGP la nivel european. Implicarea noastră confirmă una dintre valorile companiei: pasiunea pentru lucrul bine facut.

Experienta echipei noastre în producția acestui sortiment de excepție a contribuit substanțial la întocmirea caietului de sarcini și la îndeplinirea tuturor documentațiilor tehnice impuse de autoritățile locale și europene.

Am jucat un rol inspirational pentru alte business-uri, atât din industria procesatoare de carne cât și din alte domenii de activitate - compania AGRICOLA poate fi încadrată fără cusur în topul <<Bune Practici>>.

MM: Când estimați că va începe exportul de Salam de Sibiu în Statele Unite?

AS: Acest demers de acreditare a salamurilor crud-uscate în SUA a fost unul de lungã durată. Din cauza proceselor legislative complexe, estimăm să efectuăm acest export până la finalul anului acesta.

Începand cu 2014, AGRICOLA a înaintat o cerere de solicitare pentru acreditare SUA, deci a fost initiator și în acest demers. Astfel încât, tocmai în septembrie 2021 am primit vizita oficială din partea Departamentului de Agricultura (USDA) - serviciul de inspecție și siguranță alimentară, unde am 'trecut' etapa finală specifică procesatorilor.

Noi, Salbac, companie a Grupului Agricola, ne-am aliniat în integralitate la toate condițiile impuse pentru obținerea certificării de export SUA, evident cu eforturi și costuri aferente. Acest proiect de acreditare a produselor crud-uscate nu ajungea cu succes la final dacă nu am fi fost monitorizați, sprijiniți și ajutați

în armonizarea legislațiilor, pas cu pas, de către conducerea și echipele de specialitate ale Autorității Naționale și Județene Sanitar Veterinare, cărora le multumim!

Ioan Oleleu: ANSVSA s-a implicat determinant în reluarea exporturilor de alimente românești în Statele Unite ale Americii

Alături de companiile care s-au implicat activ în procesul de reluare a exporturilor de alimente de origine animală din România, în Statele Unite ale Americii, un rol determinant l-a avut Autoritatea Națională pentru Siguranța Alimentară și Sănătate Animală. Procesul derulat și implicarea acestei instituții a fost descrisă de domnul Ioan Oleleu- Vicepreședinte ANSVSA.

Meat Milk: Care a fost punctul de plecare în acțiunea de deblocare a exportului de produse alimentare de origine animală din România, în Statele Unite ale Americii?

Ioan Oleleu: ANSVSA este singura instituție din România responsabilă de siguranța alimentelor, atât la nivel național și cu corespondență la nivelul Comisiei Europene.

În conformitate cu această realitate, actuala conducere Autorității și-a propus să dezvolte acele parteneriate și acțiuni menite să amplifice volumul de afaceri al companiilor românești și aici ne referim la sectorul de procesare al alimentelor, respectiv procesarea cărnii. Un parteneriat corect dintre instituțiile statului și mediul de afaceri nu poate fi decât cheia succesului.

În acest demers pe care noi l-am considerat deosebit de important, acela de a obține echivalența sistemului de inspecție a cărnii de porc și a produselor din carne de porc din România, cu cel din Statele Unite ale Americii, astfel încât, în urma obținerii acestei echivalențe, să se poată realiza activități de export pe piața americană.

Din start, am considerat tot acest proces o provocare. Însă știam că sunt foarte mulți profesioniști în cadrul Autorității, care pot rezolva această provocare. Apoi, a fost și răspunsul nostru la o dorință foarte importantă a agenților economici care, datorită investițiilor din ultima perioadă în unitățile lor de producție, au putut și ei să facă față acestei provocări.

MM: Care a fost receptivitatea părții americane în acest demers?

IO: Trebuie să recunosc că receptivitatea părții americane, mai precis, a omologilor noștri de acolo, a fost una foarte importantă, această procedură desfășurându-se într-un ritm deosebit de susținut, aș spune chiar într-un ritm alert.

MM: Dar care a fost receptivitatea companiilor din România?

IO: Desigur, fără o implicare foarte aplicată a agenților economici români nu am fi reușit, pentru că a fost un întreg proces destul de complex care a presupus un întreg flux de transmitere de informații sau corectarea, după caz, a anumitor proceduri.

Din acest punct de vedere, nu pot decât să-i felicit și nu am decât cuvinte de apreciere pentru modul în care au acționat. Sunt un exemplu de urmat și pentru alți agenți economici de la nivel național, pentru că avem și alte companii care corespund regulamentelor Uniunii Europene și care doresc să fie parte a acestei acțiuni de export pe piața americană.

MM: Cum de a fost ales Salamul de Sibiu pentru a fi primul produs alimentar de origine animală care este exportat din nou pe piața americană, după zeci de ani de cât această linie de export a fost închisă?

IO: Vorbim despre un produs care este un etalon de calitate la nivel național, apreciat nu numai de consumatorii români, dar și de consumatori de pe alte piețe, din țări din Uniunea Europeană. Dar nu vorbim numai de Salamul de Sibiu, chiar dacă el este vârful de lance, ci și despre alte produse, cum ar fi conservele, care sunt fabricate în unitățile care au fost listate.

MM: Care a fost procedura parcursă, pentru ca Salamul de Sibiu să fie admis pe piața americană?

IO: Foarte pe scurt, a fost vorba despre o scrisoare de intenție, urmată de completarea unor chestionare care au sosit la ANSVSA, după care au urmat inspecții la fața locului și, la final, acordarea din partea ANSVSA a garanțiilor de siguranță alimentară, pentru ca un astfel de demers să se poată finaliza.

MM: Cum s-au identificat echivalențele, cunoscându-se faptul că legislația americană este total diferită de cea din Uniunea Europeană?

IO: Este total diferită, dar sunt câteva principii privind siguranța alimentară care sunt valabile peste tot în lume. Cum ar fi capacitatea analitică din partea statului și a societăților economice, soliditatea structurilor de control dar și al agentului economic, capacitatea de a implementa un sistem corect de trasabilitate al produselor, tot ce ține de partea de dotări și de fluxuri. Toate acestea au făcut ca demersul nostru să fie unul reușit.

MM: Cum apreciați contribuția Salbac SA la deblocarea acestei linii export?

IO: Salbac și, implicit, Agricola Bacău, a fost agentul economic cel mai dinamic în această procedură. A fost practic primul care a răspuns cu operativitate la tot ce a însemnat derularea acestui proces. Acum, mai au doar o mică provocare, în privința etichetelor, pentru că americanii le doresc într-un anumit fel.

Dar e bine de știut că Certificatele sanitar-veterinare sunt agreate de partea americană, mai precis modelele de certificate. Oricum, sunt convins că Salamul de Sibiu produs la Salbac dar și la alte companii

vor face o figură frumoasă pe piața din Statele Unite, dar va fi și un ambasador a ceea ce înseamnă industria alimentară românească. Însă sunt și alți agenți economici care doresc să înceapă acțiuni de export în Statele Unite, în special de produse de origine non-animale și pe partea de brânzeturi.

În privința noastră, a instituției, ANSVSA are capacitatea de a garanta salubritatea produselor și pentru alte sortimente.

MM: Vă mulțumim și vă felicităm pentru tot ce ați făcut în scopul de a redeschide piața americană pentru produsele alimentare românești.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2