Repere

232

Robert Arsene, Agricover Grup: Divizia Foods, extindere naturala pe orizontala a modelului de business Agricover

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Compania Agricover a reusit sa se impuna, in ultimii ani, ca un model de bussines in Romania. In 2009 si 2010, ani de criza economica profunda, Grupul care detine „formula succesului in agricultura” a anuntat cresterea cu mai bine de 20% a cifrei de afaceri. Agricover a intrat in randul companiilor public-tinta pentru revista Fabrica de Carne la jumatatea lui 2010, cand a pornit divizia zootehnica. 6 luni mai tarziu, compania mai face un pas in extinderea pe orizontala a businessului prin lansarea, la sfarsitul anului 2010, a diviziei Foods. Am discutat despre aceasta noua provocare cu Robert Arsene, General Manager al Agricover Grup.

FDC: Agricover Grup ofera servicii integrate pentru agricultura. Care sunt acestea? RA: Grupul Agricover are 10 ani de activitate in domeniul agribusinessului, piata in care si-a castigat o pozitie de lider bine definita, construind un model de business ca INTEGRATOR intre fermieri si industria alimentara. Structura noastra operationala s-a dezvoltat in jurul conceptului „one-stop-shop” – solutii integrate oferite atat fermierilor, cat si industriei alimentare. Astfel, pornind de la convingerea ca fermierul trebuie sa se ocupe de activitatea sa de baza, noi ii venim in ajutor cu servicii si produse complete necesare productiei – input-uri de calitate, consultanta tehnologica, finantare, transport si logistica, servicii legate de comert si valorificare recolte. Fiecare dintre acestea, abordate unilateral de catre fermier i-ar consuma timp si resurse. Noi i le putem oferi (toate sau doar o parte, la alegerea fiecaruia) si, in plus, fermierul isi poate valorifica recolta tot prin intermediul Grupului Agricover. La fel, pe filiera industriei alimentare, incercam sa lasam agentul economic sa se concentreze pe productie, pe vanzari, iar noi ne angajam sa-i furnizam materia prima la timp, la parametri de calitate si cantitate solicitati. Grupul Agricover cuprinde la ora actuala urmatoarele companii si divizii operationale: Agricover Cereale, Agricover Samanta, Agricover Silozuri, Agricover Logistica, Agricover Distributie inputuri, Agricover VET, Agricover Credit IFN, Agricover Bulgaria, AgroAdvice, Agricover Energie si Agricover Foods. Cele 11 divizii si companii folosesc sinergiile de grup, cum ar fi abordarea in comun a clientilor, folosirea bazei de date comune, utilizarea acelorasi resurse, asigurand astfel functionarea conceptului „one-stop-shop”. FDC: Divizia Foods este lansata de curand. Care au fost factorii care au dus la aceasta decizie? RA: Am avut in vedere satisfacerea nevoilor unor clienti fermieri cu activitate inclusiv in zootehnie si, respectiv, extinderea modelului de business in lantul valoric catre procesarea primara a carnii ca fiind o zona de extindere naturala pe orizontala a modelului de business Agricover. FDC: Ce prespune efectiv aceasta noua divizie? RA: Agricover Foods va avea trei directii principale de activitate: • Furnizarea de animale vii, purcei, pentru fermele de ingrasare a porcilor; • Comert cu animale vii (porci, vitei, vaci); • Comert cu carne (carcase) prin folosirea capacitatii de abatorizare a tertilor parteneri. In acest mecanism, Agricover foloseste sinergiile de Grup, cum ar fi finantarea achizitiei de animale de catre fermieri, furnizarea de cereale si furaje pentru cresterea de animale, servicii logistice prin preluarea si prelucrarea animalelor vii. FDC: Care a fost investitia in aceasta lansare a acestui nou bussines? RA: Avand in vedere ca businessul diviziei este concentrat pe partea de comert, nu putem vorbi momentan de investitii semnificative in capabilitati. In plus, prin parteneriatele dezvoltate, Agricover Foods foloseste capacitatile de preluare si abatorizare a tertilor. FDC: Ce clienti tintiti cu aceasta noua divizie? RA: Clientii Agricover Foods sunt, pe de o parte, ferme zootehnice medii si mari care au potential si, pe cealalta parte, clienti din industria de procesare. FDC: Cum o promovati? RA: La doar cateva luni de la lansarea businessului, putem afirma ca interesul din partea clientilor este foarte mare. In urmatoarea perioada, ne vom concentra atentia catre prezentarea facilitatilor oferite de Agricover Foods in cadrul intalnirilor regionale, pe care Grupul Agricover le organizeaza, si stabilirea de intalniri-cheie cu clienti fermieri ce au activitate inclusiv in zootehnie, urmand ca apoi business-ul Agricover Foods sa fie promovat sub umbrela Grupului Agricover in toate actiunile de marketing si comunicare pentru anul in curs (partener la diferite evenimente de specialitate si agrobusiness, informare in presa scrisa si online...). FDC: Care sunt primele rezultate pe acest segment? RA: Activitatea diviziei Agricover Foods a inceput in noiembrie 2010 si are deja clienti activi atat pe partea de vanzare purcei vii, cat si pentru comert carcase. In momentul de fata, furnizorii de carne de porc sunt fermele zootehnice cu care Agricover colaboreaza prin intermediul celorlalte divizii ale Grupului. FDC: Ce procent din cifra de afaceri a companiei estimati ca va avea divizia Agricover Foods in 2011? RA: Tintim un procent de 3% din cifra de afaceri a Grupului si un numar de circa 40 clienti. FDC: O alta divizie relativ noua in Grupul Agricover, de interes pentru cititorii revistei Fabrica de Carne, este cea zootehnica. Ce ne puteti spune despre aceasta? RA: Decizia strategica de a ne extinde pe segmentul zootehnic a avut la baza cateva argumente majore. In primul rand, competentele si expertiza noastra privind businessurile din agricultura pot fi usor translatate de pe segmentul culturii plantelor pe cel zootehnic; in al doilea rand, una dintre caile importante de dezvoltare a agriculturii romanesti in ansamblul sau presupune, din partea fermelor, integrarea activitatii de productie vegetala cu zootehnia, iar Grupul Agricover va sustine acest proces. FDC: Care sunt rezultatele primului semestru de activitate pe acest segment? RA: Ce putem spune pana in acest moment despre Agricover VET este ca a accesat un numar de clienti pentru furnizarea de ingrediente pentru furaje si, de asemenea, ca suntem in proces de largire a portofoliului de produse oferite fermelor zootehnice. In Romania, consumul de carne se situeaza inca sub media europeana: un roman consuma 60 de kilograme de carne pe an, fata de 90 kg – media UE. Potentialul de crestere a acestei piete este deci evident, iar dupa criza actuala, care afecteaza consumul din orice domeniu, odata cu relansarea economiei in anul 2011, este asteptata o crestere a consumului de carne. Divizia Agricover Vet are o structura proprie, formata din specialisti in medicina veterinara si zootehnie, asistati de specialisti nutritionisti din Danemarca si va fi pregatita sa raspunda viitoarelor cerinte ale pietei”. FDC: V-ati extins activitatea si in Bulgaria. Intentionati sa continuati acest proces si in alte tari europene? RA: In Bulgaria, ne concentram activitatea pe businessul de distributie inputuri, avem deja contacte cu peste 100 de fermieri (trebuie spus insa ca in Bulgaria fermele sunt mult mai compacte, terenurile nefiind faramitate ca in Romania). In 2011-2012, vom cauta sa introducem in Bulgaria si restul businessurilor, respectiv acelasi model de business pe care il avem in Romania. De asemenea, suntem in cautarea oportunitatilor de extindere in Serbia si Republica Moldova. Strategia noastra pentru perioada mentionata nu prevede extinderea si in alte tari, dat fiind faptul ca modelul nostru de business se preteaza cel mai bine unui operator regional pentru a putea beneficia de avantajul geo-strategic dat de deschiderea la Dunare si Marea Neagra. FDC: Mai multe companii straine cumpara teren agricol in Romania fiindca este mult mai ieftin decat in alte tari europene. Cum credeti ca va influenta acest fapt agricultura tarii noastre, pe termen mediu si lung? RA: Cumpararea terenurilor agricole va conduce inevitabil la consolidarea exploatatiilor agricole si dotarea cu echipamente si tehnologii moderne, lucru ce va avea un efect benefic prin cresterea productivitatii si calitatii productiei agricole din Romania. Agricultura romaneasca are un potential mare de crestere, daca tinem cont de faptul ca mai bine de doua milioane de hectare teren agricol este neexploatat, iar diferenta de 7 milioane produce in medie cu un randament intre 40 si 60% la hectar, mult sub randamentul UE. In plus, cresterea la nivel mondial a cererii de „food” si „feed” fac ca bazinul Marii Negre sa fie o sursa de materie prima atat pentru UE, cat si pentru Asia. FDC : Anul 2010 a fost unul dificil. Ce strategii anticriza ati aplicat? RA: In 2010 strategia Grupului Agricover s-a axat pe: • Cresterea eficientei liniilor de business, intarind relatia cu clientii; • Dezvoltarea modelului de integrator pe orizontala; • Cresterea cotei de piata la clientii existenti; • Managementul riscului prin selectarea partenerilor de afaceri, astfel incat sa se controleze pierderile din tranzactionarea cu clientii nesiguri. FDC: Care a fost cifra de faceri pe 2010 a companiei Agricover? RA: 151 de milioane de euro – consolidat la nivel de Grup (Romania si Bulgaria). FDC: Care sunt obiectivele Agricover pentru anul 2011? RA: Pentru 2011, Grupul Agricover tinteste o cifra de afaceri de 182 de milioane de euro (consolidat la nivel de Grup Romania si Bulgaria) si cresterea portofoliului de clienti si a cotei de piata (atat pentru businessurile actuale, cat si pentru businessurile noi). FDC: Firma Agricover este un model de business in Romania. Care sunt valorile companiei? RA: Valorile de la care am pornit in construirea business-ului sunt esentiale in definirea Grupului Agricover de astazi, sunt cele care ne-au sustinut dezvoltarea de parteneriate in conditii de business transparent si orientare catre client. Ne referim la flexibilitate in incercarea de a acoperi cat mai bine nevoile fermierului si ale procesatorilor si o echipa profesionista, competitiva, care actioneaza rapid folosind sinergiile de Grup pentru a raspunde asteptarilor partenerilor de afaceri; la servicii integrate si calitatea serviciilor si produselor oferite si, la fel de important, la integritate.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2