Stiri

247

Provocări și perspective pentru sectoarele de carne și lapte din UE

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Pentru sectoarele de carne și lapte din Uniunea Europeană, anul 2022 se arată încă de acum a fi definitoriu, pentru perioada următoare. Pe de o parte, așa cum arată o analiză efectuată de USDA, afacerile cu carne de vită și porc vor avea pe mai departe de înfruntat provocări serioase și de modul în care ele vor fi depășite, va depinde viitorul celor două industrii primare. Pe de altă parte, după cum indică analiza industriei europene a laptelui, efectuată de A-Insights Institute, perspectivele par mai mult decât favorabile pentru fermierii producători de lapte și pentru procesatorii europeni, în ciuda limitărilor impuse de Green Deal.

Opțiuni în scădere pentru carnea europeană de vită

Exporturile de animale vii, unul dintre principalii factori pentru deținerea bovinelor de carne, sunt supuse controlului. Spre deosebire de aceasta, efectivele de vaci pentru carne ale producătorilor principali, localizate în cea mai mare parte în Europa de Vest (adică, Irlanda, Franța, Germania, Belgia și Spania) se contractă din cauza nerentabilității structurale, exacerbată și mai mult de prețurile ridicate ale furajelor din ultimii patru ani.

Extinderea în continuare a efectivului de vaci de carne din UE va depinde în mare măsură de punerea în aplicare, la nivel național, a noii politici agricole (PAC) și de oportunitățile de export pentru bovine vii. O cotă tot mai mare din efectivul de bovine din UE a fost exportată în Africa de Nord și Orientul Mijlociu în fiecare an. În 2021, însă, exporturile UE de bovine au fost afectate semnificativ de Brexit.

După Brexit, exporturile de bovine vii în Regatul Unit au scăzut, ducând la o reducere generală a exporturilor de bovine din UE în prima jumătate a anului 2021.  Se estimează că exporturile de bovine din UE către alte piețe, decât Regatul Unit, vor rămâne constante în 2022, cu o creștere, în principal către Israel.

Dar, în timp ce UE are o gamă largă de destinații de export, opțiunile sunt în scădere, deoarece asociațiile de protecție a animalelor continuă să emită acuzații de încălcare a drepturilor de bunăstare a animalelor din cauza dificultății de a transporta aceste animale.

Provocări trecute și viitoare

Sectorul porcin din UE a întâmpinat o serie de provocări în 2020, iar prețurile carcaselor de porc au scăzut drastic. Cu toate acestea, sectorul a reușit să depășească majoritatea dificultăților și a produs o cultură record de purcei și o producție record de carne de porc.

În timp ce sectoarele belgian și german au fost afectate de focarele de pestă porcină africană (PPA), sectoarele spaniolă, olandeză și daneză au beneficiat de interdicția chineză a exporturilor de carne de porc belgiană și germană și și-au stimulat exporturile, pe măsură ce cererea chineză a crescut în a doua jumătate a anului.

În plus, consumul intern din Uniunea Europeană nu a fost afectat în mod semnificativ de focarul de COVID-19, deoarece închiderea sectorului de servicii alimentare a fost parțial compensată de creșterea vânzărilor cu amănuntul.

Cu toate acestea, factorii care perturbă producția și comerțul au redus prețurile purceilor și carcaselor. O reducere similară a prețului a fost raportată în alte țări producătoare de carne de porc din UE, cum ar fi Germania și Polonia. O reducere mai puțin semnificativă a fost observată în Spania, Franța și Danemarca (prețurile în aceste trei țări au scăzut cu aproximativ 25 %).

Parțial, din cauza stocului de sacrificare în Europa de Nord-Vest, efectivul de porci din UE a crescut semnificativ, în timp ce stocurile de scroafe au rămas practic neschimbate în 2021. Stocurile totale au crescut cel mai semnificativ în Spania, Danemarca, Polonia, Franța, Ungaria și Bulgaria. Expansiunea din Spania, Danemarca și, într-o măsură mai mică, Franța a fost determinată în principal de exporturile de carne de porc către China.

Exemple bune: Polonia, Ungaria, Bulgaria

Expansiunea din Polonia a fost rezultatul deschiderii operațiunilor pe scară largă cu un standard ridicat de biosecuritate, ca răspuns la focarele persistente de PPA din țară. Situația este oarecum similară în Ungaria și Bulgaria, unde efectivul s-a extins datorită programelor de sprijin cofinanțate de UE pentru modernizarea fermelor. Se așteaptă că această creștere va fi o singură dată, deoarece numărul de scroafe din Polonia și Ungaria este estimat să scadă din nou în 2022.

În timp ce majoritatea țărilor din Europa Centrală (cum ar fi Polonia, Ungaria, Republica Cehă și Republica Slovacă), sunt țări tradiționale consumatoare de carne de porc, cu un surplus de furaje, sectoarele lor, până în prezent, nu au reușit să crească producția internă de carne și să ajungă la autosuficiență din cauza presiunii ASF în regiune.

Numărul sacrificărilor va crește

Se prognozează o creștere a sacrificării în principalele țări producătoare de carne de porc. Totodată, se estimează că stocurile puternice de scroafe, împreună cu îmbunătățiri suplimentare ale ratelor de fertilitate, vor avea ca rezultat o nouă cultură record de purcei pentru UE în 2022. Sectorul va crește cel mai semnificativ în Spania, Franța, Danemarca și Polonia. Producția de purcei este, de asemenea, prognozată să crească în Italia, anticipând o revenire a cererii de produse din carne uscată, curată.

Concomitent, sunt proiectate reduceri majore de efective în Țările de Jos și România. O reducere a stocurilor a avut loc în Țările de Jos, deoarece guvernul olandez a implementat un program de cumpărare pentru a ajuta la reducerea emisiilor de azot din agricultură. În România, stocurile de scroafe sunt prognozate să scadă, deoarece fermierii sunt precauți în fața PPA. Bulgaria, cu toate acestea, se pare că a făcut progrese în recuperarea de la PPA.

Se preconizează o creștere a numărului de purcei care urmează să fie sacrificați în a doua jumătate a anului 2022, în special în Polonia, Spania, Franța, Danemarca, Belgia și Țările de Jos. Abactorizarea crescută în Țările de Jos și Belgia este în principal rezultatul reducerii exporturilor de porci de sacrificare către Germania (din cauza PPA și a impactului acestuia asupra exporturilor germane de carne de porc). În prima jumătate a acestui an, sacrificarea oficială a UE a crescut cu 3,45%.

Sper total, se preconizează că marjele de profit vor reduce producția și sacrificarea purceilor în 2022.

Scade consumul de carne de porc

Consumul de carne de porc din UE este încă în scădere. Din 2016 până în 2020, consumul de carne de porc din UE a fost în medie de 19.000 MT. Având în vedere tendința pe termen lung de scădere a consumului de carne de porc din UE, exacerbată și mai mult de criza COVID-19, consumul actual este estimat la aproximativ 18.700 MT, lăsând doar o cantitate mică de carne de porc pentru creșterea animalelor.

Deși este încă în scădere, consumul de carne de porc revine la nivelurile de dinainte de COVID-19, condus de recuperarea vânzărilor de servicii alimentare, în special în Europa de Sud (de exemplu, Spania, Portugalia, Italia, Croația și Grecia).

În Europa Centrală, unde carnea de porc este carnea preferată, vânzările de carne de porc sunt susținute de un preț scăzut. În Europa de Nord, însă, consumul continuă să scadă din cauza anulării evenimentelor publice și a mai puține grătare, din cauza măsurilor de distanțare fizică.

Însă, UE va produce volume suficiente în 2022, pentru a menține exporturile. În 2022, se estimează că greutatea medie a carcaselor va crește ușor, pe măsură ce prețurile furajelor vor scădea. Ca urmare, se estimează că producția de carne de porc din UE va atinge aproape același volum ca în 2021, adică, de 23,66 MMT. La acest nivel, și cu un consum care stagnează, UE va avea aproximativ 5,15 MMT de carne de porc disponibilă pentru export.

Perspective favorabile pe peața europeană a laptelui

Potrivit analizelor efectuate de A-Insights Institute, pe piața europeană a laptelui, industria lactatelor este puternică, având perspective sănătoase. Datele demonstrează această dimensiune, care determină un control asupra dinamicii pieței și câștiguri de eficiență care ajută la dezactivarea creșterilor de cost, care provin din reglementările de mediu.

Cu creșterea remarcabilă a comerțului de lapte praf, companiile producătoare de lactate par să fie în cea mai bună poziție pentru succesul viitor în industria lactatelor care se internaționalizează. Cea mai mare provocare constă în realizarea coordonării pentru a menține un echilibru de creștere care creează valoare în loc de o ofertă excesivă.

Produsele lactate rămân o piață în creștere, dar marjele sunt presate. Industria europeană a produselor lactate este sănătoasă din punct de vedere financiar și chiar există loc de creștere. Companii poloneze, cu un accent pe laptele praf, se evidențiază în ceea ce privește creșterea vânzărilor nete de 15,3%, în 2022.

Cu toate acestea, la fel ca multe industrii agroalimentare, marjele sunt presate. Marja medie a industriei europene a produselor lactate este de 2,7%, dar va scădea la 2,4% în 2022. Această evoluție este cauzată în primul rând de o deteriorare a marjei brute, care indică o provocare critică în industrie: cerințele crescute de durabilitate umfla prețul de cost al laptelui.

Controlul asupra lanțului valoric

Consolidarea pozițiilor dă roade, iar producătorii își întăresc controlul asupra lanțului valoric. Jucătorii mari, cu vânzări nete mai mari de 500 de milioane de euro, din industria europeană a produselor lactate, beneficiază de marje mai mari. Datele semnalează economii clare de scară, care creează un ciclu de consolidare pentru marii producători de lactate:

• O capacitate mai bună de a face față dinamicii prețului laptelui

• Îmbunătățirea eficienței operaționale și a automatizării

• Poziție mai bună de negociere, evidentă într-un ciclu mai bun de conversie a numerarului și o

• Poziție financiară mai puternică, pentru a realiza investiții (companiile foarte mari conduc majoritatea extinderilor)

În plus, companiile foarte mari au avut rezultate semnificativ mai bune în anul COVID 2020 și 2021, introducând o mică creștere netă a vânzărilor (+1,6%) și chiar o marjă îmbunătățită, până la 5,7% EBIT, în cpndițiile în care companiile mici au înregistrat o scădere a vânzărilor de -13,6%, iar EBIT-ul lor a scăzut la 1,9%.

Investiții semnificative

Industria produselor lactate se pregătește pentru viitor. Nivelurile investițiilor sunt semnificative, iar automatizarea pare să fie în creștere. Cu un nivel mediu de solvabilitate de 37,6% în 2019, industria produselor lactate este sănătoasă din punct de vedere financiar.

Se fac investiții mari, iar companiile olandeze de produse lactate sunt lideri. În general, nivelul investițiilor sunt în echilibru cu ritmul de creștere al vânzărilor nete și depășesc deprecierea, ceea ce indică faptul că industria își extinde baza de active într-un mod controlat, pregătindu-se pentru viitor.

Polonezii iau fața

Cu toate acestea, rămâne întrebarea: ”Unde ne vindem produsele?” Așa cum am scris mai sus, industria europeană a produselor lactate este o piață matură, bine stabilită și organizată în termeni de matrice de produse și canale de distribuție. Un factor decisiv pentru sector este dinamica prețurilor de lapte crud, care este determinat pe o piață globală.

Drept urmare, produsele lactate rămân o piață în creștere; laptele praf excelează. Acest lucru este determinat, în parte, de prețul laptelui și pe baza a două tendințe: cererea în creștere pentru produse proteice în Europa și oportunitățile de export în afara Europei. În plus:

• Companiile de lapte praf ies în evidență cu o marjă de 13,7%, la fel ca producătorii de brânză: 13,3%.

• Deși sunt de departe cel mai mare segment, jucătorii orientați spre retail rămân în urmă față de jucătorii concentrați pe alte canalele de distribuție în creșterea vânzărilor nete în 2022. Ei încă se blochează într-o creștere anuală constantă de 6+%, în această perioadă, comparativ cu 9-11% la jucătorii concentrați pe alte canale.

• Companiile poloneze sunt cu mult înaintea majorității, în ceea ce privește creșterea netă a vânzărilor (15,3% în 2016-2019) și își vor consolida poziția în 2022, în industria europeană a produselor lactate.

Succese de piață în vreme de Covid

În medie, de la declanșarea crizei sanitare cauzată de Covid 19, vânzările nete de lactatate au fost lovite de o scădere de 3,9% în total. Doar companiile concentrate pe lapte praf, unt și smântână și-au menținut nivelul de vânzări.

EBIT mediu a crescut, de fapt, de la 2,4% în 2019 la 2,9% în 2021. Două motive au fost cele care au determinat această performanță și au protejat cea mai mare parte a impactului negativ Covid-19, în comparație cu altele industrii:

• Dependența relativ puternică de canalul de retail, care a fost în plină desfășurare în 2020 și 2021, și

• Prezența multor companii mari, rezistente, care au răspuns bine la dinamica bruscă a pieței.

Controlul extinderii capacităților

Laptele european are cel mai mare cost mediu pe litru de lapte comparativ cu alte zone, precum America de Nord și Oceania. Raționalizarea extinderii capacității este esențială, pentru a preveni pierderile. 2016 a fost un an cu prețuri relativ mici la laptele crud. În 2017, prețul laptelui a crescut ,din cauza eliminării cotelor de lapte și a exportului în Rusia restricționat.

Companiile poloneze se vor remarca din nou, din punct de vedere al creșterii profitului, cu o creștere de 15,3 %, alături de companii italiene, spaniole și britanice din punct de vedere al marjei. Acest lucru indică o cotă de piață în creștere pentru produsele lactate poloneze pe multe piețe europene.

Marja medie EBIT va fi cea mai bună pentru companiile italiene, spaniole și britanice toate peste 3%. Acestea se vor descurca bine la produsele cu denumire de origine protejată, cum ar fi parmezanul sau Cheddar. Companiile germane vor avea o marjă redusă, de 1,9%, reducând rata industriei. Pe ansamblu, însă, industria europeană a laptelui și a lactatelor va avea în 2022 încă un an bun.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2