128

Pro Agro, în război cu marile lanțuri de retail

autor

MeetMilk.ro

distribuie

(Comunicat) Avand in vedere Legea 150/2016 pentru modificarea si completarea  Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare,  intrata in vigoare la data de 18.07.2016,  cadrul legislativ care a fost modificat din cauza situatiei dificile in care producatorii romani au ajuns ca si consecinta directa a practicilor abuzive ale marilor magazine din Romania, Federatia Nationala A Producatorilor Din Agricultura, Industria Alimentara Si Servicii Conexe Din Romania – Pro Agro,   a decis sa semnaleze marii jucatori din industrie despre practicile neloiale si nealinierea la cadrul legislativ a filialelor din Romania.   In acest sens, Pro Agro a inaintat o notificare subliniind faptul ca producatorii romani sunt aproape obligati sa-si vanda produsele sub costul de productie, practica interzisa in mod expres de legislatia in vigoare. In plus, s-a subliniat si principalele subterfugii pe care acestia le folosesc pentru a ocoli legislatia in vigoare. Notificarea a fost trimisa catre companiile ale caror filiale sunt marile magazine din Romania:  

  • Rewe Group
  • Auchan France
  • Carrefour France
  • Cora France
  • Kaufland Germany
  • Ahold Delhaize
  • Metro Germany
  • Enterprise Investors
  • Trans Gourmet

„Am ajuns la aceasta stuatie ca urmare barierelor pe care le-am intampinat cu filialele din Romania, care impun producatorilor romani conditii ce ii scot din cadru legislativ, si mai mult, ajung sa inregistreze pierderi masive ce ii vor conduce spre un faliment inevitabil.” -  Emil Florian Dumitru -  Presedinte PRO AGRO   Iată textul Notificării:   ”Stimati domni si doamne,   Avand in vedere modificarile legislative1 din Romania, cu impact direct asupra activitatii marilor magazine si modul de implementare, ales in mod unitar de toate marile retele, consideram ca se impune interventia dvs in asa fel incat filiala societatii dvs din Romania sa respecte dispozitiile legale in vigoare.   Cadrul legislativ a fost modificat avand in vedere situatia dificila in care producatorii romani au ajuns ca si consecinta directa a practicilor abuzive ale marilor magazine. In acest sens legea interzice in mod expres facturarea de catre magazin a oricarui tip de taxa sau serviciu, ori marile retele, speculand pozitia dominanta, au ales sa calculeze contravaloarea taxelor si serviciilor in discounturi impuse unilateral. Aceasta situatie nu se poate accepta, la foarte multe categorii de produs s-a ajuns in situatia in care producatorii sunt fortati sa vanda sub costul de productie, practica interzisa in mod expres de legislatia in vigoare. Pentru aceste motive solicitam in mod ferm ca legislatia in vigoare sa fie respectata, respectiv pretul de vanzare catre consumator sa fie suma pretului de achizitie al produsului si adaosul comercial, fara orice alt tip de reduceri, discounturi sau alte practici care ar pune producatorul in situatia anterioara modificarilor legislative.   Mentionam ca niciuna dintre prevederile legale in favoarea producatorilor nu a fost respectata de conditiile comerciale impuse de buyer, dupa cum urmeaza:  

  • termenul de maxim 7 zile pentru plata produselor alimentare proaspete a generat noi costuri in sarcina producatorilor, de aproximativ 1% din valoarea bunurilor vandute, cu alte cuvinte marile magazine pot respecta reducerea termenului de plata doar daca producatorii suporta acest impact financiar;
  • obligativitatea efectuarii receptiei la momentul livrarii este nerespectata avand in vedere ca marile magazine isi rezerva dreptul de a returna eventualele neconformitati oricand, ulterior livrarii, returul produselor alimentare proaspete nefiind permis de legislatie romana;
  • obligativitatea stabilirii de penalitati in oglinda pentru nelivrare la termen si neplata la termen este nerespectata prin introducerea unor noi sanctiuni in cuantum extrem de mare.

  In acest context ne manifestam increderea ca veti interveni pentru ca filiala dvs din Romania sa implementeze in mod legal aceste modificari si nu prin gasirea de subterfugii in comun cu celelalte retele. Acest mod de lucru afecteaza in mod grav mediul concurential, activitatea producatorilor romani cat si drepturile consumatorului roman.   In concluzie, consideram absolut necesar anularea tuturor intelegerilor comerciale semnate deja cu unii producatori romani, acestea fiind asumate in mod evident ca urmare a presiunii exercitata de perisabilitatea specifica produselor alimentare proaspete cat si de practica de a bloca orice plati datorate de marile magazine pana la acceptarea acestor conditii stabilite si impuse in mod unilateral.   Va asiguram de intreaga disponibilitate a producatorilor in vederea stabilirii de relatii contractuale convenabile pentru ambele parti, insa daca practicile abuzive nu se vor opri, ne vom vedea pusi in situatia de a sesiza organele in drept, cat si de a solicita eliminarea societatii dvs dintre semnatarele codurilor de conduita la nivel local sau european la care ati aderat. Abordarea filialei dvs in raport cu producatorii, in general, dar mai ales ca urmare a modificarii cadrului legislativ nu este conform practicilor de etica specifice si asumate de societatea dvs.   Cu stima, Presedinte Emil Florian DUMITRU”

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2