Tehnologii

253

Piata mezelurilor si a preparatelor din carne stagneaza la un miliard de euro

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Anul 2008 a consemnat disparitia a peste 200 de producatori de mezeluri si preparate din carne, din cauza imposibilitatii respectarii standardelor de calitate impuse de Uniunea Europeana, astfel ca, acum, pe piata mezelurilor si preparatelor din carne activeaza circa 500 de producatori. Chiar daca numarul procesatorilor s-a redus cu circa o treime (28,6%) si in pofida crizei economice care este asteptata sa loveasca si Romania, piata nu isi va diminua valoarea, fiind de asteptat sa stagneze la un miliard de euro, cam tot atat cat s-a inregistrat si in 2007.

Condensarea jucatorilor care activeaza pe piata mezelurilor si a preparatelor din carne se constituie in primele semne care sustin ca piata incepe sa se maturizeze, dar indica si o preocupare mai mare a procesatorilor pentru consolidarea pozitiilor ocupate, prin cresterea capacitatilor si a performantelor echipamentelor de prelucrare. In acest sens, este edificator sa amintim ca primii cinci producatori romani de mezeluri si preparate din carne (Cris-Tim, Caroli Foods, Aldis, Elit si Scandia) controleaza aproximativ 40,5% din valorile vandute pe piata de retail si 38,3% din volumele desfacute pe aceasta piata, conform datelor companiei de cercetare de piata MEMRB. Pe de alta parte, Asociatia Romana a Carnii (ARC), patronat care grupeaza procesatori romani ce produc aproape 60% din volumul total de mezeluri din Romania, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri sectoriala, de aproximativ un miliard de euro si un consum anual de circa 275.000 de tone. Principalul canal de distributie pe piata de retail a mezelurilor si a celorlalte preparate de carne, in perioada august 2007 - iulie 2008, continua sa fie alimentarele. Desi in evidenta pierdere de teren in fata celorlalte canale de distributie de pe piata de retail, in special a locatiilor de tip hiper si supermarket, magazinele alimentare au o cota de piata de 46,9% la volume si de 45,5% din punctul de vedere al cifrei de afaceri dezvoltate. Dezvoltarea retelelor de comert modern, de tip hiper si supermarket, a muscat 4,7% din cota magazinelor alimentare, din perspectiva volumica si 4,3% din punctul de vedere valoric. Cel mai comun mod de vanzare a mezelurilor si preparatelor din carne este, in continuare, vrac-ul, care, in perioada august 2007 - iulie 2008, a fost preferat de 81,7% dintre cumparatorii romani. A doua forma de segmentare, dupa natura ambalajului, a fost conserva, preferata de 7,5% dintre cumparatori, in timp ce produsele ambalate in vid au fost achizitionate de 5% dintre romani. Mezelurile ieftine, preferatele clientilor Din cele circa 275 000 de tone de mezeluri si preparate din carne, aproximativ 68,9% reprezinta consumul produselor ieftine din gama salamurilor, parizerului si carnatilor, in scadere cu circa 1,4% fata de anul trecut, daca avem in vedere ca in 2007 produsele din cele trei categorii de mezeluri reprezentau aproape 70,3% din totalul volumelor vandute. Conform MEMRB, salamurile reprezinta 36,3% din volumul total al produselor de pe piata mezelurilor si au o cota valorica de 40,3%. Carnatii si crenvurstii sunt al doilea segment ca importanta pe aceasta piata, atat volumic, cat si valoric, cu detineri de 19,2%, respectiv cu 18,6% din valorile pietei de retail. Pe pozitia a treia din punctul de vedere al volumelor vandute, dar si al valorilor realizate, se afla mezelurile de tip parizer, care acopera 13,4% din volumul total al pietei de preparate din carne si realizeaza 9,3% din valorile pietei. Specialitatile, categorie de produse care intra in majoritate in segmentul premium, au crescut atat valoric, cat si volumic, comparativ cu anul anterior si detin acum 15,1% din vanzarile volumice, realizand 16,2% din valorile pietei mezelurilor si preparatelor din carne. Produsele de tip sunca detin 5% din punct de vedere volumic si 6,1% din perspectiva valorica, pentru ca pateurile si celelalte produse sa detina, impreuna, 10,4%, respectiv 9,5% din piata. Cifrele furnizate de MEMRB, valabile pentru perioada august 2007 - iulie 2008, confirma estimarea ARC si arata clar ca vanzarile in Romania sunt orientate cu predilectie catre salamuri, crenvursti si carnati, produse care sunt, in majoritate, mai ieftine comparativ cu cele existente pe piata, care se incadreaza in sectiunea specialitati. Aceasta concluzie reflecta, in cele din urma, nivelul de trai din Romania, in special veniturile, inca modeste, realizate la nivelul economiei nationale. Totusi, daca analizam evolutia cotelor de piata din perioada august 2007 - iulie 2008, comparativ cu perioada august 2006 - iulie 2007, observam o crestere timida a cotei detinute de produsele premium, in detrimentul celor mainstream, tendinta care se va pastra in perioada urmatoare. Salamul de vara continua sa fie preferatul romanilor Cu 36,3% din volumele de vanzare si cu 40,3% din valorile dezvoltate de piata mezelurilor si preparatelor din carne, salamul continua sa fie cel mai bine vandut produs pe piata preparatelor din carne. Daca avem in vedere cifrele estimate de ARC, atunci salamurile dezvolta anual vanzari valorice de 400 de milioane de euro, pentru un volum de marfa ce reprezinta 99 825 tone. Cercetarea MEMRB arata ca salamul de vara ramane cel mai bine vandut sortiment de salam pe intreaga piata, din care detine 19,3% din punctul de vedere volumic si 17,0% din perspectiva valorica. Totusi, comparativ cu perioada august 2006 - iulie 2007, in perioada august 2007 - iulie 2008, detinerile pe care le are acum salamul de vara au scazut cu 2,6% din perspectiva volumica si cu 2,7% din punctul de vedere al valorilor de vanzare generate. Raportandu-ne la valorile vehiculate de ARC, salamul de vara a avut vanzari de 19.926 tone si a dezvoltat o valoare de 68 de milioane de euro. Conform MEMRB, in topul preferintelor, salamul de vara este urmat de salamul Victoria, care are o cota de 12,8 %, salamul cu sunca - cu 10,3%, salamul de porc - 6,5% si salamul de casa, care are o pondere de 5,2%. Celelalte tipuri de salam au, impreuna, 45,9% din piata. Carnatii cabanos si crenvurstii de porc domina segmentul de piata aferent A doua categorie importanta de pe piata mezelurilor si preparatelor din carne este reprezentata de produsele de tip carnati si crenvursti. Acestea acopera circa o cincime din volumele pietei, cat si din valorile dezvoltate pe intreaga piata, avand detineri de 19,2%, respectiv 18,6%. In perioada analizata de MEMRB, respectiv august 2007 - iulie 2008, carnatii reprezentau 59,7% din totalul volumelor comercializate pe aceasta subcategorie a pietei, iar crenvurstii, restul de 40,3%. Carnatii cabanos reprezinta cel mai bine vandut sortiment de carnati si reprezinta aproximativ 16,1% din vanzarile de carnati. Cu 12,8% din vanzari, carnatii de casa ocupa pozitia a doua in volumele comercializate pe lantul de retail. Carnatii taranesti, trandafir si cei semiafumati au cote de piata de 6,7%, respectiv 5,8%, iar sortimentele de carnati proaspeti reprezinta 5,2% din optiunile de cumparare ale clientilor. Comparativ cu perioada precedenta de raportare avuta in vedere de MEMRB, cota de reprezentare a carnatilor a scazut, in perioada august 2007 - iulie 2008, cu 2,1%, scadere care s-a repercutat si in valorile obtinute din vanzare. Evident, aceasta diminuare se regaseste in cresterea detinerii pe care o au sortimentele de crenvursti, care au ajuns sa aiba 40,3% din piata. Pe acest segment al pietei, preferintele cumparatorului roman se indreapta, cam in aceeasi masura, catre patru sortimente: crenvursti de porc, de pui, crenvursti polonezi si crenvursti din piept de pui. Impreuna, cele patru tipuri de crenvursti dau volume de 90,9%, cu cele mai mari detineri in dreptul crenvurstilor de porc (24,2%) si al celor din piept de pui (23,1%).

Mancam mai putin parizer Parizerul, cea de-a treia categorie de mezeluri din clasa lowstream, reprezinta optiunea de cumparare pentru 13,7% dintre cumparatorii romani. In perioada august 2007 - iulie 2008, cea mai cautata varietate de parizer a fost din categoria parizerului de porc, care a avut 26,4% din totalul volumelor comercializate in aceasta subcategorie. Si parizerul de pui s-a vandut foarte bine, astfel ca a ajuns sa constituie optiunea de cumparare pentru 23,6% dintre clientii romani. Comparativ cu perioada anterioara analizata de MEMRB, parizerul de pui si-a crescut cota de piata cu 4,5%, din perspectiva volumica si cu 5,7% din perspectiva valorica. Parizerul taranesc si-a consolidat detinerea la nivelul de 10,6%, in timp ce parizerul din carne de pasare a pierdut, in perioada august 2007 - iulie 2008, 0,8% din cota detinuta in perioada anterioara, august 2006-iulie 2007.

Oarecum nefiresc, mai ales daca avem in vedere cresterea consumului de mezeluri din carne de pui sau de pasare, ca urmare a unei reorientari a consumatorului roman catre produse mai usoare, cu un procent mai mic de grasimi animale, la categoria parizer se observa o diminuare a consumului de parizer din curcan, care a scazut de 1,9% la 1,5% in perioada august 2007 - iulie 2008. Cercetarea MEMRB evidentiaza o crestere cu 1,6% a volumului de marfa vandut din categoria specialitatilor din carne in perioada august 2007 - iulie 2008, comparativ cu perioada anterioara. Concomitent, s-a constatat si o usoara scadere a volumelor de produse vandute din gama "sunca", cu 0,1% mai mici in perioada august 2007 - iulie 2008, fata de perioada august 2006 - iulie 2007, cand au totalizat 5% din piata mezelurilor si a preparatelor din carne. Cea mai bine vanduta specialitate este reprezentata de produsele din clasa micilor. In perioada analizata de MEMRB, micii au reprezentat 24,9% din optiunile luate de la raft de cumparatorii romani atunci cand au cumparat preparate din categoria specialitatilor. Kaizerul este cea de-a doua specialitate avuta in vedere de cumparatorul roman, iar in perioada analizata, vanzarile de kaizer au reprezentat 13,5% din totalul pietei de specialitati din carne. Cea de-a treia categorie in cadrul pietei de specialitati este reprezentata de carnea tocata, 12,2% din optiunile de cumparare fiind directionate catre acest produs. Procente importante au mai avut produsele din categoria costitei (6,7%), muschiului file (6,2%) si sunculitelor taranesti (4,8%). In categoria mezelurilor de tip sunca, cel mai bine vandut produs este de tipul sunca de Praga, care a fost cumparat in perioada august 2007 - iulie 2008 de 19% dintre cumparatori. Cu o detinere de 14,2% din totalul cantitatii vandute in perioada analizata de MEMRB, sunca de pui este a doua optiune a cumparatorului roman, in timp ce sunca York, cu o cota de 7,7%, este a treia optiune de cumparare. Perspective nu tocmai roz pentru anul viitor Scaderea puterii de cumparare a populatiei a dus la o stagnare a pietei de preparate din carne in acest an, vanzarile fiind cu mult sub estimarile procesatorilor, care se asteptau la cresteri de cel putin 10% in 2008, care le-ar fi permis sa isi acopere pierderile din ultimele luni ale anului trecut. In acelasi timp, este asteptata o majorare a preturilor la produsele din carne in perioada urmatoare, pe fondul crizei economice, care a dus la "costuri mari la credite", potrivit reprezentantilor procesatorilor. "Evolutia consumului nu este spectaculoasa in acest an. Toata industria alimentara, dar si cea a bunurilor de larg consum, vor fi afectate de scaderea veniturilor. Va fi un fenomen european", a declarat recent Mihai Visan, director executiv al Asociatiei Romane a Carnii (ARC). Acesta a mai precizat ca pretul la carnea de porc (carcasa) s-a majorat in acest an pe plan international cu peste 30% fata de anul trecut, pana la 1,7-1,8 euro pe kilogram, mai ales din cauza crizei financiare de la nivel mondial, dar si ca urmare a devalorizarii leului fata de principalele valute, in special fata de dolar. Romania importa 80% din necesarul de carne de porc pentru procesare si 35% din necesarul de carne de pasare. Prin urmare, impactul, atat asupra producatorilor, cat si asupra consumatorilor, va fi unul important, patronatele din industria de profil preconizand o scumpire a carnii si a preparatelor din carne cu cel putin 10%.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2