TehnologiiStiri

156

Percepția consumatorilor asupra conceptului de siguranță alimentară

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Eforturile producătorilor în a oferi alimente sigure, au un impact pentru fiecare aspect al întregului lanț de aprovizionare, producție și furnizare, și reprezintă aproximativ 14% din totalul cheltuielilor legate de producția de alimente. Dar cum își măsoară producătorii eforturile, atunci când vine vorba de opiniile și atitudinile consumatorilor cu privire la siguranța produselor alimentare? Un răspuns a încercat să îl dea un colectiv de cercetare a opiniei publice condus de Dr Ron Wacker Business Unit Manager al companiei TÜV SÜD, datele fiind rezulate într-un studiu dat publicității la începutul acestui an.

Primul studiu independent, la nivel mondial!   Cum afectează originea produselor alimentare convingerile consumatorilor despre siguranța unui anumit produs alimentar? Care este impactul siguranței alimentare când este vorba despre obiceiul de consum? Sunt consumatorii dispuși să plătească un preț mai mare pentru produsele alimentare care a fost evaluate de o terță parte independentă? Acestea sunt câteva din întrebările la care încearcă studiul amintit, despre care se afirmă că este prima cercetare independentă, la nivel mondial care evaluează atitudinile și experiențele de consum ale consumatorilor, cu privire la practicile de siguranță a produselor din sectorul alimentar. Rezultatele acestui studiu dezvăluie importanța crescândă a siguranței alimentare pentru consumatorii din întreaga lume, precum și importanța opiniillor acestora despre eforturile producătorilor pentru îmbunătățirea siguranței alimentare. Acest document rezumă datele și analizează implicațiile constatărilor, asupra producătorilor de alimente.   Studiul Gauge TÜV SÜD a fost realizat în perioada  2012-2014 și a fost publicat în luna aprilie a acestui an, pentru a avea o mai bună înțelegere a stării de siguranță a produselor în industriile globale selectate. Obiectivele specifice ale studiului au fost:   -Ecartamentul de siguranță inclus; -Înțelegerea importanței generale de siguranță a produselor pentru consumatori și producători; -Descoperirea percepțiilor privind nivelul de siguranță a produselor; -Evaluarea impactului acțiunilor industriei și ale guvernelor pentru a îmbunătăți nivelul de siguranță a produselor; -Evaluarea problemelor de siguranță și trasabilitate în lanțurile de aprovizionare; -Evaluarea rolului certificării ”thirdparty”, în acceptarea produselor alimentare de către consumatori.   Cercetarea a fost realizată în rândul consumatorilor și profesioniștilor în orașe din SUA, Uniunea Europeană, China, India și Japonia, aceste cinci piețe reprezentând aproape jumătate (48%) din Produsul Intern Brut la nivel mondial (PIB). Datele au fost colectate prin intermediul unor sondaje on-line, precum și prin discuții directe. Mai mult de 5000 de consumatori și 500 de manageri în producție, distribuție și retail au contribuit cu date la capitolul ”Ecartament de siguranță”, iar peste 4700 de consumatori și 300 de angajați la nivel de management au răspuns la sondaje cu privire la siguranța alimentelor.   40 % dintre consumatori au avut probleme legate de siguranța alimentară!   În rândul consumatorilor se constată o creștere foarte serioasă a interesului privind siguranța alimentelor. Studiul relevă că, în 2014, pe Scala de siguranță, două treimi (67%) dintre consumatori, cred că siguranța alimentară este foarte importantă, față de 48%, în 2007. Mai mult, răspunsurile conturează previziunea potrivit căreia, în 2017, siguranța alimentară va fi foarte importantă pentru 71% dintre consumatori. Însă, în ciuda atenției acordate siguranței produselor alimentare de către producători, peste 40% dintre repondenți au afirmat că au avut o experiență ”negativă” cu un produs alimentar, în ultimii cinci ani.   21 % dintre consumatori s-au confruntat cu o reacție alergică la substanțele sau ingrediente aflate în produsele alimentare dar care nu au fost menționate pe etichetă. 16% dintre consumatori au avut intoxicatii alimentare provocate de produsele pe care le-au mâncat, în timp ce 6% s-au confruntat cu crize de sufocare cauzate de un produs alimentar. Dintre participantii la studiu, frecvența medie a experienței negative cu un produs alimentar nesigur a fost de 1,3 ori pe an. Aproximativ 33% dintre participanți au avut cel puțin o experiență negativă cu un produs alimentar nesigur, în cursul anului trecut, cu raportare de două sau mai multe experiențe negative pe an, pentru 18% dintre repondenți, iar 11% dintre ei au avut mai multe experiențe grave într-un singur an.  Procestorii recunosc că au problemeRaportul experiențelor negative, exprimat de consumatori, pare să se alinieze cu datele provenite de la producătorii de alimente. Potrivit răspunsurilor managerilor și producătorilor de alimente s-a constatat o medie a problemelor de siguranță alimentară de două ori și jumătate, pe an, în ultimii cinci ani. Dintre aceștia, 36% dintre managerii participanți la studiu au  raportat că firmele lor au produs alimente nesigure de mai mult de nouă ori (9!) în ultimii cinci ani. În cazul a 21%, s-a efectuat returnarea produselor nesigure, înregistrându-se o frecveță de cca 20 de ori, în ultimii cinci ani. Per total, doar 24% dintre manageri au afirmat că firmele lor nu au avut probleme de siguranță alimentară, în utlimii cinci ani! Restul de 76 %, da!55 %: Percepție negativă asupra siguranței alimentelor achiziționate on-line!   Percepțiile consumatorilor privind siguranța alimentelor se bazează pe o serie de factori, inclusiv tipul de produs alimentar, țara de proveniență, precum și canalul de vânzare cu amănuntul. Dintre diferitele tipuri de grupe de produse alimentare analizate, carnea crudă și peștele sunt în fruntea listei de grupe de alimente cu mari problemă de siguranță: 72%! Lactatele, laptele și ouăle s-au clasat pe locul secund al problemelor de siguranță: 66%! Produsele proaspete, inclusiv fructele și legumele, s-au clasat pe locul trei: 49%! Suplimentele alimentare și produsele alimentare ”sănătatoase” au avut probleme de siguranță alimentară într-o proporție de  31%! Japonia, cea mai sigură sursă de importȚara de origine a produsului alimentar este un alt factor important în percepția consumatorilor. Japonia a fost clasată drept cel mai sigur spațiu de import (26%), fiind urmată de Europa de Nord (22%). Canada se situează pe locul trei, cu 17% nivel de încredere asupra provenienței. Pe locul patru se plasează Statele Unite (12 %), iar produsele alimentare provenite din Asia prezintă cea mai mică încredere: 6%! Participantii la studiul de consum și-au exprimat îngrijorarea, cu privire la siguranța produselor alimentare achiziționate on-line. 48% dintre respondenți au declarat că au cumpărat produse alimentare on-line. Dintre aceștia, 55% au o percepție negativă asupra siguranței alimentare asupra produselor achiziționate on-line, afirmând că achiziția directă le oferă o mai mare încredere.   În plus față de factorii de mai sus, familiarizarea cu anumite mărci de produse alimentare influențează percepțiile consumatorilor cu privire la profilul de siguranță a unui produs. Participantii la studiu au raportat în mod constant că se așteaptă ca producătorii brandurilor lor de încredere să efectueaze în mod curent:  

  1. Controale înainte de expediere a produselor alimentare (68%);
  2. Încercări pe loturi de produse alimentare pentru siguranța (59%);
  3. Audituri ale furnizorlor de materii prime (55%).
  4. Certificarea produselor alimentare (53%);
  5. Menținerea sistemelor de management pentru asigurarea calitatății și siguranței alimentare (44%).

Criterii de achiziție și siguranță   În egală măsură, studiul a măsurat criteriile de evaluare a produselor alimentare din punct de vedere al siguranței, în raport cu obiceiurile de cumpărare. Dintre toate, prețul a fost cele mai important criteriu (66%), urmat de prospețimea alimentelor (56%) și siguranța alimentară (34%). Siguranța alimentară s-a clasat cu mult înaintea altor criterii de cumpărare, cum ar fi marca (13%) și țara de origine (5%), precum și dacă un produs alimentar a fost produs folosind metode durabile (6%). Pentru majoritatea consumatorilor, prezența etichetelor de siguranță alimentară este un indiciu puternic de încredere. 88% dintre participanții la studiu au răspuns că ar fi ”mult mai mult” probabil să cumpere alimente care au marcat în mod clar pe ambalaj faptul că produsul îndeplinește sau depășește standardele de siguranță aplicabile. Doar 8% dintre participanți au afirmat că prezența unor astfel de informații nu ar face nici o diferență în decizia lor de cumpărare. Dintre participantii la studiu, opt din zece consumatori cunosc semnificația a cel puțin un tip de etichetă de siguranță alimentară, cum ar fi cele care semnifică HACCP (Analiza riscurilor și punctele critice de control), Sistemul certificare a siguranței alimentare (FSSC), sau IFS (International Standard Food). Chiar și pentru mărci de produse alimentare familiare consumatorilor, dovada certificării siguranței alimentare are influență semnificativă în cumpărarea unui produs (41 %), în detrimentul altui produs similar, dar care nu are un astfel de marcaj.   Pentru a concluziona, să spunem că Studiul relevă că, în momentul de față, consumatorii nu doar că au pretenția unui produs sigur, din punct de vedere alimentar, dar au și cunoștințele necesare pentru a evalua un produs, din perspectiva siguranței alimentare. (Cf: ”The importance of food safety”-The TÜV SÜD Safety Gauge study. Acest articol va fi publicat în 32 a revistei Fabrica de Carne)

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2