Stiri

359

Își va îndeplini UE ambițiile de agricultură ecologică înainte de alegerile din 2024?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Cu alegerile europene aproape, este momentul critic pentru a determina moștenirea Pactului Verde European pentru politica agricolă și alimentară, în timp ce parlamentarii se străduiesc să salveze acreditările de protecție a climei din acest mandat legislativ, se arată într-o analiză Euractiv.

Umbre asupra politicilor UE

Alegerile UE din iunie 2024 își aruncă deja umbra asupra elaborării politicilor UE: orice directivă sau regulament care nu este adoptat înainte de atunci se confruntă cu un viitor incert sub un nou Parlament și Comisie.

Prin urmare, presiunea timpului este – și deja resimțită – în politica agricolă și alimentară a UE, unde întârzierea sau promovarea legilor s-a transformat într-un instrument politic.

Între timp, pe măsură ce grupurile de partide ale UE intră în modul de campanie, problemele legate de alimentație și agricultură devin din ce în ce mai politizate.

Ce înseamnă toate acestea pentru actuala președinție spaniolă a Consiliului UE și la ce ne putem aștepta după vacanța de vară? EURACTIV aruncă o privire asupra semestrului încărcat care urmează.

Inițiativele Green Deal mai au o șansă?

Printre propunerile aflate deja pe masă – dar care încă trec prin procesul legislativ – se numără câteva dosare cheie ale Green Deal, politica emblematică a UE pentru sustenabilitatea mediului.

Renumita Lege pentru restaurarea naturii (NRL), care s-a aflat recent în centrul controverselor în procesul legislativ al UE, include mai multe prevederi relevante pentru restabilirea sistemelor agricole, inclusiv măsuri de compensare pentru proprietarii de terenuri și utilizarea bugetului subvențiilor UE pentru agricultură. politica pentru eforturile de restaurare.

După ce Partidul Popular European (PPE) de centru-dreapta a condus o campanie împotriva legii, soarta sa a fost în echilibru, dar plenul Parlamentului European a susținut legea într-un vot de la mijlocul lunii iulie.

Ulterior, Parlamentul a lansat discuții interinstituționale cu miniștrii UE la 19 iulie. Deși acestea pot fi adesea trase, s-ar putea găsi un acord în curând în acest caz, deoarece Parlamentul s-a apropiat deja de poziția Consiliului la votul în plen.

Între timp, timpul se scurge pentru o altă propunere cheie aparținând blocului Green Deal, regulamentul privind utilizarea durabilă a pesticidelor (SUR), în care Comisia a propus să reducă la jumătate utilizarea și riscul pesticidelor până în 2030.

Legea litigioasă, care a fost deja propusă cu câteva luni mai târziu decât era planificat în primul rând, a fost supusă unor noi decalaje, în spatele cărora militanții și parlamentarii Verzi suspectează o manevră tactică de a întârzia un acord până nu este prea târziu.

Având în vedere că voturile comisiilor parlamentare au fost respinse cu câteva luni și Consiliul a primit doar recent un studiu de impact suplimentar pe care l-a solicitat de la Comisie, există motive de a crede că legea ar putea să nu fie ratificată la timp înainte de alegeri.

Ce se întâmplă cu Directiva IED?

De asemenea, este încă în așteptare Directiva privind emisiile industriale (IED), prin care Comisia își propune să reducă emisiile nocive provenite de la instalațiile industriale, inclusiv de la fermele mari de animale.

După ce deputații au trecut recent votul asupra mandatului lor, negocierile dintre Parlament și Consiliu au început deja. Cu toate acestea, Comisia își face griji că propunerea lor ar putea fi atenuată „în mod semnificativ” de ambii legiuitori – în special când vine vorba de pragul emisiilor agricole, precum și de includerea emisiilor de bovine.

De asemenea, se așteaptă ca executivul UE să își prezinte propunerea pentru o lege a sistemelor alimentare durabile în al treilea trimestru al anului 2023. Anunțată inițial drept legislația generală a strategiei Farm to Fork – componenta agroalimentară a Green Deal – militanții ecologici se tem de propunerea ar putea ajunge să se concentreze mai mult pe securitatea alimentară.

Sarcina de a salva ambiția inițială a Green Deal ar putea fi mai grea de la probabila plecare de la Bruxelles a celui mai ferm apărător al său, vicepreședintele Comisiei Frans Timmermans, după ce și-a aruncat pălăria în cursa electorală olandeză.

Câțiva miniștri ai agriculturii din UE rămân neconvinși de obiectivele UE de reducere a produselor de protecție a plantelor și de interzicerea pesticidelor în urma publicării unei noi evaluări a impactului Comisiei Europene, în timp ce alte țări le-au îndemnat să înceteze amânarea negocierilor.

Editarea genelor și „utilizarea durabilă a resurselor”

La începutul lunii iulie, Comisia a propus relaxarea normelor UE privind noile tehnici genomice (NGT), un termen folosit pentru metodele științifice de modificare a trăsăturilor specifice ale culturilor. Cu toate acestea, este puțin probabil ca această inițiativă controversată să se încheie înainte de alegeri.

Chiar dacă problema este o prioritate pentru președinția spaniolă, o oarecare opoziție a venit din partea Verzilor europeni, din mai multe țări, precum și din sectorul ecologic al UE, iar mulți dintre cei implicați nu par să se aștepte la un acord înainte de sfârșitul mandatul actual.

Propunerea NGT a făcut parte dintr-un pachet mai larg prezentat de Comisie, alături, printre altele, de o lege de monitorizare a solului și de o revizuire a cadrului de comercializare a semințelor, care acum se confruntă ambele cu un calendar la fel de strâns.

Cu toate acestea, un acord asupra inițiativa de monitorizare a solului ar putea fi găsită mai ușor, deoarece proiectul prezentat de executivul UE este deja mult mai puțin ambițios în comparație cu ceea ce prevedea inițial „legea sănătății solului”.

Ca parte a unei revizuiri a Directivei-cadru a UE privind deșeurile, Comisia a depus, de asemenea, o propunere care include obiective naționale obligatorii din punct de vedere juridic de reducere a risipei alimentare până în 2030 în gospodării, restaurante și magazine, precum și în sectorul producției și procesării alimentelor.

În ciuda faptului că propunerea este prima de acest gen, grupurile de campanie au avertizat că ambițiile executivului UE încă nu ating dinții, deoarece nu ating țintele de reducere stabilite de Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite.

Bunăstarea animalelor și etichetarea alimentelor: Vor, nu-i așa?

După ce a trecut cu succes prima etapă în depunerea revizuirii regulilor de bunăstare a animalelor – controlul calității Comitetului de control al reglementărilor (RSB) – executivul UE este încrezător că noua legislație va fi propusă înainte de sfârșitul anului.

Cu toate acestea, este încă un drum lung de negociat textul pe care îl va propune Comisia – iar perioada premergătoare alegerilor europene din iunie 2024 s-ar putea dovedi o schimbare a jocului, potrivit europarlamentarilor Verzi și socialiști.

O altă propunere a Comisiei mult așteptată, dar încă în așteptare, este revizuirea normelor UE privind etichetarea alimentelor. Cu toate acestea, deși inițial inițiativa a fost programată să fie depusă înainte de sfârșitul anului 2022 și apoi amânată în primăvara acestui an, nu a existat încă nicio mișcare și rămâne de văzut dacă va fi depusă deloc. Guvernul german, cel puțin, pare să fi renunțat la propunere.

Evaluarea impactului asupra revizuirii regulilor de bunăstare a animalelor a primit aprobarea consiliului de control al calității al Comisiei Europene, potrivit unor surse, deoarece executivul UE insistă că revizuirea rămâne o „înaltă prioritate”, în ciuda reacțiilor recente asupra dosarelor ecologice.

Urmează toamna și nu numai

Având în vedere că actuala aprobare a UE pentru glifosat se epuizează în decembrie, întrebarea dacă să reaprobe cel mai utilizat erbicid din bloc este pe ordinea de zi – cu o decizie așteptată până în toamnă, sugerează un proiect de raport recent divulgat.

La începutul acestei luni, Autoritatea UE pentru Siguranța Alimentară EFSA a concluzionat că utilizarea glifosatului ca substanță activă în erbicide nu prezintă „preocupări critice”, în timp ce raportul complet a fost publicat miercuri (26 iulie). Verdictul ar putea ajuta la deschiderea drumului către reaprobare.

Un alt subiect care ar trebui să apară pe ordinea de zi după vară este legat de politica de promovare, programul de finanțare al UE pentru promovarea produselor alimentare europene pe plan intern și în străinătate.

Cadrul este contestat pentru promovarea produselor alimentare a căror aport UE urmărește altfel să le reducă, cum ar fi carnea roșie sau alcoolul. Potrivit unei surse a Comisiei, o propunere de revizuire a acestei politici, care a dispărut de mai mulți ani de pe ordinea de zi, poate fi așteptată în toamnă.

De asemenea, Comisia va încerca să introducă un mecanism de oprire a producției de pesticide chimice neautorizate în UE și încă produse pentru export. Inițiativa este programată să scadă până la limita actualului mandat legislativ, deoarece este de așteptat să fie dezvăluită în ianuarie 2024, au confirmat surse UE pentru EURACTIV.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2