Stiri

127

În 2015, retailul alimentar a fost cel mai dinamic segment al comerțului

autor

MeetMilk.ro

distribuie

După un 2014 aproape mort din punct de vedere al extinderii, 2015 a fost ceva mai animat, evidențiindu-se retailul alimentar, care au continuat să deschidă noi centre comerciale. Majoritatea s-au orientat după numărul de locuitori al orașelor „de destinație”, ceea ce nu a fost mereu o strategie câștigătoare.

Proprietarii de magazine moderne, fie că este vorba de hipermarketuri sau supermaketuri, de galerii comerciale sau magazine de brocolaj, au stopat creșterea în perioada crizei, după extinderea explozivă din perioada 2006- 2008. Pe atunci, numărul de magazine aproape s-a dublat de la un an la altul. În 2015, planurile de extindere s-au reanimat însă. Clasamentul centrelor de comerț alimentar din provincie este dominat de Kaufland, lider incontestabil cu 94 de magazine, potrivit datelor DTZ Echinox. Următorul în clasament este Auchan, cu 25 de unități, urmat de Metro, cu 22 de unități, și Carrefour, cu 19. Numărul de locuitori, chiriile scăzute și costul mai mic de construcție au fost fost criteriile dominante pentru extindere, atât în cazul retailerilor alimentari, cât și al dezvoltatorilor de galerii comerciale sau al retailerilor de bricolaj, fie că vorbim de Dedeman sau Leroy Merlin. Așa se face că, unele dintre cele mai bogate zone ale țării au mult mai puține magazine decât zonele unde puterea de cumpărare este foarte scăzută, dar au un număr mare de locuitori. Nord – Estul țării (Bacău, Botoșani, Neamț, Iași, Suceava, Vaslui), unde există și cea mai scăzută putere de cumpărare din România, la nivel regional, are cele mai multe spații de retail, de două ori mai mult decât în Vestul țării (Arad, Caraș- Severin, Timișoara. Hunedoara), cea mai bogată regiune.   Extinderea în zone unde puterea de cumpărare este mică a condus și la eșecuri. Unele magazine au fost abandonate de chiriași la scurt timp, pentru că nu exista cerere. Raportat la numărul de locuitori, de departe cel mai slab reprezentate sunt regiunile Sud și Sud – Vest, care se află totodată în topul zonelor cu cea mai mare putere de cumpărare pe cap de locuitor. În aceste zone există localități unde nici măcar nu a ajuns retailul modern. „Zona cu cele mai multe municipii de județ fără spații de retail modern este Sudul, unde Târgoviște, Slobozia, Călărași, Giurgiu și Alexandria sunt neacoperite. Slatina și Târgoviște sunt orașele reședință de județ cu cea mai mare putere de cumpărare care nu sunt deservite în prezent de un centru comercial modern”, spun consultanții de la DTZ Echinox. Făcând abstracție de locuitorii Capitalei, cei din Cluj - Napoca dețin de departe cea mai mare putere de cumpărare din țară, aceștia fiind urmați de locuitorii din Timișoara, Sibiu, Pitești, Brașov, Constanța, Târgu – Jiu, Iași și Ploiești. La polul opus, un top al orașelor în care există cea mai slabă putere de cumpărare sunt Suceava, Vaslui, Piatra – Neamț, Baia Mare și Oradea. Liderii magazinelor alimentare, dar și cei ai magazinelor de bricolaj au continuat să se extindă puternic și în 2015. Kaufland va încheia anul cu cinci noi magazine, după ce în 2014 a inaugurat 14 noi unități. Dedeman a inaugurat deja în Suceava și Timișoara două noi magazine. Mall-urile, însă, mai așteaptă. Potrivit celor de la DTZ Echinox, singurul centru comercial deschis în acest an în afara Capitalei este Coresi din Brașov. Anul viitor trebuie finalizate alte două centre comerciale în Timișoara și Craiova.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2