Stiri

171

Dinamică şi concentrare pe piaţa produselor din carne

autor

MeetMilk.ro

distribuie

(Autor: Teodora Chiorean) Pentru industria alimentară din România, piaţa cărnii şi a produselor din carne reprezintă o prioritate absolută. Afirmaţia se bazează atât pe resursele naturale şi umane implicate, cât şi pe funcţiile sociale şi economice vitale ale acestui sector: asigurarea alimentaţiei, a necesarului de materii prime pentru prelucrarea/procesarea produselor, a unui export activ şi profitabil de carne şi produse din carne, a protecţiei mediului şi a menţinerii echilibrului ecologic. Optimismul justificat al companiilor puternice Piaţa produselor din carne se confruntă, şi în prezent, cu o criză mondială severă. Cu toate acestea, firmele nu şi-au restrâns gama sortimentală, ci dimpotrivă; cele mai multe companii livrează pe piaţă peste 20 de produse, materia primă cel mai des folosită fiind carnea de porc. Gradul mediu al capacităţii de producţie se menţine la nivel ridicat, în ceea ce priveşte gama sortimentală, primele două locuri fiind ocupate de carnea proaspătă şi de salamuri (în special, cele crud-uscate). Când carnea proaspătă procesată este scoasă din calcul (pentru a reliefa situaţia produselor cu grad mai ridicat de procesare), salamurile ocupă o poziţie foarte importantă pe piaţa mezelurilor. Aproape jumătate din numărul companiilor producătoare şi-au dezvoltat mărci proprii pentru produsele fabricate. Din punct de vedere al reţelelor de distribuţie hipermarket-urile rămân pe primul loc, devansând magazinele locale. Mare parte dintre companii au recurs la acţiuni de marketing diverse: spoturi TV, reclame radio, reclame în publicaţii (ne)specializate, panouri publicitare. De asemenea, multe companii au optat pentru acţiuni publicitare simultane. Criza financiară a avut un impact mai mic asupra industriei cărnii. Printre factorii pozitivi de influenţă asupra profitabiltăţii companiilor se remarcă de departe creşterea pieţei şi a consumului. Factorii negativi fac referire la ameninţările venite dinspre mediul macroeconomic şi a concurenţei neloiale. Cu toate acestea, companiile par mai degrabă optimiste vizavi de evoluţiile principalilor indicatori. Opiniile pozitive sunt mult mai puternice în ceea ce priveşte variabilele interne companiei (gama sortimentală, cifra de afaceri şi profitabilitatea) decât variabilele externe (mediul macroeconomic, mediul de afaceri şi consumul). În ceea ce priveşte piaţa produselor din carne, în ansamblul ei, se remarcă o creştere sensibilă, apropiată limitelor minime. Industria a creat locuri de muncă, a derulat investiţii productive şi în logistică (ex. parcuri auto pentru transport produse finite). Companiile de la vârf nu şiau crescut cota de piaţă şi implicit puterea, ci dimpotrivă au pierdut aproximativ 1% din piaţă. Nu este mai puţin adevărat că acestea deţin cote foarte mari (30-50%). Există o concurenţă acerbă la vârf, unde locurile pe podium se scimbă constant. (Acest articol îl veți putea citi integral în ediția 29 a revistei Fabrica de Carne)

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2