Stiri

106

China a devenit liderul mondial pe piaţa cărnii

autor

MeetMilk.ro

distribuie

(Autor: Alexandru Peligrad) Peste un sfert din carnea produsă în lume este consumată în China (29%), iar ţara cu peste 1,35 miliarde de locuitori pare să nu fi ajuns la saturaţie în ceea ce priveşte consumul de carne. China este, însă, şi cel mai mare producător mondial de carne, cel mai mare producător de carne de porc al lumii şi al doilea producător mondial de carne de pui. În 1978, în China erau consumate 8 milioane de tone de carne, ceea ce reprezenta doar o treime din nivelul înregistrat de SUA de 24 milioane de tone. Dar, din 1992, China a depăşit SUA la consumul de carne, iar lucrurile au continuat să evolueze în aceeaşi direcţie până în prezent. În 2013, piaţa chineză a absorbit peste 78 de milioane de tone de carne ceea ce este mai mult decât dublu comparativ cu consumul de carne al Statelor Unite.   China became the world leader in the meat market Over a quarter of the meat produced in the world is consumed in China (29%) and the country with over 1.35 billion people did not have reach saturation in terms of meat consumption. China is, however, the largest meat producer in the world, the largest pork producer in the world and the second largest poultry producer. In 1978, China had consumed 8 million tons of meat, which represents only a third of the quantity registered in the US of 24 million tons. But in 1992, China surpassed U.S. in terms of meat consumption, and things have continued to evolve in the same direction so far. In 2013, the Chinese market has absorbed over 78 million tonnes of meat which is more than double the U.S. meat consumption.Porcul este pe primul loc   Pe cap de locuitor, consumul de carne în China se situează la jumătate comparativ cu cel raportat de SUA. Dacă însă un chinez ar consuma tot atâta carne cât consumă un american, atunci trei sferturi din consumul mondial de carne de vită şi 80% din consumul mondial de carne de pui s-ar realiza în China. Consumul de carne pe cap de locuitor, în China a crescut însă de patru ori ca nivel, din 1980 şi până în prezent, ajungând în 2012 la circa 60 kg pe locuitor/pe an.     Preferinţele chinezilor în materie de carne se îndreaptă spre porc, acest tip de carne contabilizând trei sferturi din consumul total de carne al Chinei (circa 54 milioane tone în 2013). În 2012, piaţa chineză de carne de porc s-a situat la valoarea de 183 de miliarde USD, iar cererea de carne de porc s-a aflat pe un continuu trend ascendent în ultimii ani.   Cu cele 54,25 milioane de tone de carne de porc consumate în 2013, China se află mult peste cele 8 milioane de tone consumate pe piaţa SUA, unde puiul şi vita sunt mult mai populare.Pe cap de locuitor, americanii au consumat mai multă carne de porc, în comparaţie cu chinezii, până în 1997, când situaţia s-a modificat în favoarea Chinei.   În ultimii cinci ani, consumul de carne de porc în SUA, pe cap de locuitor a scăzut cu o medie anuală de 2%, în vreme ce, în China acesta a fost în creştere cu un ritm mediu anual de 3%, în ciuda creşterii preţului la carnea de porc, de pe piaţa chineză. În prezent consumul de carne de porc pe locuitor se ridică la un nivel de circa 38 de kilograme anual (prin comparaţie cel american se ridică la 26,7 kg/locuitor). În ceea cea priveşte producţia, China realizează jumătate din volumul mondial de carne de porc. Jumătate din şeptelul de suine al lumii – circa 476 de milioane – se află în China. Carnea de porc este atât de importantă pentru populaţia Chinei, încât în 2007, autorităţile au hotărât, în vederea diminuării fluctuaţiilor de preţ, să creeze o rezervă strategică (în fapt una nu foarte mare) la fel ca în cazul altor mărfuri precum petrolul sau grâul. În mod tradiţional, porcii sunt crescuţi în gospodăriile populaţiei, fiind hrăniţi cu resturi de mâncare şi resturi de cereale. Dar creşterea exponenţială a cererii de carne de porc, alimentată de creşterea populaţiei urbanizate care dispune de venituri mai mari are nevoie de un şeptel mai numeros ce trebuie crescut în ferme industrializate şi hrănit cu cereale şi şrot de floarea-soarelui.   Preferinţă în creştere pentru carnea de pui În China, producătorii de carne de pui s-au aflat pentru o lungă perioadă de timp în umbra producătorilor de carne de porc, având în vedere preferinţele de consum ale pieţei. Iar dacă în trecut cererea pentru carnea de pui era puternic corelată cu diferenţele de preţ dintre aceasta şi carnea de porc, un raport recent al Rabobank sugerează că industria chineză a cărnii de pui pare a începe să-şi găsească propriul drum evolutiv. Consumul a depăşit în 2011 nivelul de 13 milioane de tone (13,4 milioane tone în 2013), depăşirea acestui prag însemnând că, pentru prima oară, în China s-a mâncat o cantitate mai mare de carne de pui, decât în SUA (în 2012). În medie, un american consumă însă de patru ori mai multă carne de pui, comparativ cu un chinez.     Sectorul cărnii de pui realizează 18% (13,5 milioane tone în 2013) din producţia mondială de gen (locul 2 după SUA), iar expansiunea sa va continua şi în perioada următoare cu un ritm mai rapid decât cel înregistrat pe segmentul cărnii de porc.   Analistul economic Chenjun Pan, arată că "Nivelul încă redus al consumului de carne de pui pe locuitor, precum şi preferinţa în creştere pentru consumarea acestui tip de carne, mai ales în rândul generaţiei tinere, creează premisele unei puternici creşteri a cotei de piaţă, în detrimentul cărnii de porc". Producţia de carne de pui în China – practic inexistentă înainte de 1978 – este un domeniu mult mai industrializat comparativ cu cel al cărnii de porc. Acest domeniu este cel mai industrializat segment de producere a proteinelor din China.   El este însă mai puţin industrializat comparativ cu SUA, Thailanda sau Brazilia. Integrarea pe verticală câştigă rapid în popularitate pe piaţa chineză (model adoptat de principalii procesatori şi comercianţi locali din domeniu, printre care Fujian Sunner şi Shandong Nine-Alliance), dar contractele cu fermele de creştere a păsărilor rămân modelul dominant datorită condiţiilor de finanţare prohibitive, a lipsei de experienţă şi a creşterii preţului terenurilor. Segmentul cărnii de pui dispune de un însemnat potenţial de creştere ca urmare a modificării preferinţelor consumatorilor, precum şi a creşterii rapide a sectorului de ”fast-food”. În prezent dezvoltarea reţelelor de fast-food reprezintă principalul motor de creştere pentru segmentul cărnii de pui. Principalele lanţuri de fast-food din China – KFC şi McDonald’s – şi-au mărit numărul de locaţii la 4.000 şi respectiv 1.500, KFC afirmând că deţine 39% din piaţa de fast-food chineză. Şi chiar dacă, în următoarea perioadă, dezvoltarea lanţurilor de fast-food îşi va încetini creşterea, sectorul cărnii de pui îşi va continua expansiunea alertă pe baza dezvoltării segmentelor cărnii de pui procesate şi a celei refrigerate, segmente care în prezent sunt abia la început. Pentru a capitaliza, însă, acest potenţial de dezvoltare, producătorii de carne de pui vor trebui să depăşească o serie de obstacole ce frânează în prezent dezvoltarea sectorului precum asigurarea siguranţei alimentare şi slabul management al fermelor de gen. Evoluţia sectorului a fost încetinită în ultimii ani şi de apariţia epidemiilor de Sars (Sindromul sever acut respirator) şi H1N5. Totuşi, acest sector are cel mai mare potenţial de dezvoltare pe piaţa chineză, comparativ cu oricare al segment din industria cărnii. Pe termen lung, sectorul ar trebui să-şi concentreze eforturile pe creşterea eficienţei prin sporirea gradului de industrializare şi pe îmbunătăţirea siguranţei alimentare. Dacă aceste deziderate se vor realiza, atunci segmentul cărnii de pui din China, nu va mai sta în umbra celui al cărnii de porc.   Carnea de vită este mult prea costisitoare pentru China În ceea ce priveşte carnea de vită, cu cele 6 milioane de tone consumate anual (2014), China se află cu mult în urma SUA, unde acelaşi indicator artă o valoare de 11 milioane de tone. Americanii, cu obişnuinţa lor de a mânca burgeri şi fripturi consumă în medie pe locuitor circa 36 de kg de carne de vită anual, adică de aproape nouă ori mai mult decât mănâncă un chinez în medie pe an.   Producţia de carne în China (5,6 milioane tone în 2014), nu a înregistrat nici ea o evoluţie exponenţială precum alte segmente ale pieţei cărnii, în parte din cauza costurilor mai ridicate de obţinere şi a resurselor limitate de păşune. Un prim motiv pentru care carnea de vită nu este atât de populară în China este acela că pentru a lua în greutate 1 kg, o vacă va consuma 7 kg de cereale.   La porc, acest raport este de 3 la 1, iar la păsări de 2 la 1. Cu o cincime din populaţia lumii şi resurse limitate de apă şi teren, China este obligată să opteze pentru cele mai eficiente forme de obţinere a proteinei animale.   Provocări pentru industria chineză a cărnii Ca urmare a faptului că creşterea animalelor în ferme de mari dimensiuni deţine o pondere de doar 40% în totalul producţiei de carne obţinute în China, piaţa manifestă un oarecare grad de instabilitate pe partea de ofertă, în special atunci când este influenţată negativ de probleme cu privire la sănătatea animalelor. În plus, pentru că doar 10% dintre abatoare dispun de capacitate de producţie ridicată, posibilitatea monitorizării acestora şi a asigurării condiţiilor de siguranţă alimentară rămâne limitată.   Mai mult, faptul că piaţa este dominată de produse din carne cu valoare adăugată mică, face dificilă ajustarea structurală a producţiei. De exemplu, volumul producţiei de carne în carcasă depăşeşte în greutate volumul de carne prelucrată; carnea proaspătă depăşeşte în greutate carnea congelată; carnea livrată neambalată depăşeşte în greutate carnea ambalată; şi carnea procesată la temperaturi ridicate depăşeşte în greutate carne procesată la temperaturi scăzute. În plus, cererea de carne a pieţei chineze continuă să depăşească producţia internă, China fiind importator net de carne. Astfel, pentru a acoperi cererea de carne, piaţa chineză a absorbit în 2013 circa 1,4 milioane tone (1,35 milioane de tone de carne în 2007, în 2008 1,84 milioane tone şi în 2009 1,38 milioane tone).   Planuri de dezvoltare, până în 2015 Volumul total al producţiei de carne va ajunge în 2015, conform ţintelor stabilite prin planul cincinal de dezvoltare elaborat pentru perioada 2011-2015 la 86 milioane tone, ceea ce echivalează cu un consum de carne pe cap de locuitor de 61 kg. Valoarea totală a producţiei de carne a Chinei, în 2015 este estimată a ajunge la nivelul de 800 miliarde yuani (circa 129 miliarde USD la un curs de schimb valabil pentru jumătatea lunii martie 2014), ceea ce indică o rată de creştere a producţiei de carne de 12,4%.       Planul de dezvoltare elaborat de autorităţile chineze indică şi o creştere a profitabilităţii industriei bazate atât pe creşterea cantităţii obţinute, dar şi pe îmbunătăţirea productivităţii. Astfel, profitul brut rezultat în urma producerii celor 86 de milioane de tone de carne este estimat că va creşte la 32 miliarde yuani în 2015 (faţă de doar 20,5 miliarde yuani n 2009). Creşterea producţiei de carne se va realiza pe baza expansiunii sectoarelor de producere a cărnii de vită, pasăre şi oaie, în vreme ce, segmentul cărnii de porc va înregistra un acelaşi nivel al producţiei. Pe tipuri de carne, planul cincinal de dezvoltare pentru perioada 2011-2015 prevede obţinerea a 52,46 milioane tone de carne de porc, 19,78 milioane tone de carne de pui, 7,74 milioane tone de carne de vită şi 4,3 milioane tone de carne de oaie. Sectorul cărnii refrigerate va înregistra cea mai viguroasă dezvoltare. Vânzările de carne la nivelul întregii pieţe chineze se vor distribui astfel: 50% carne proaspătă, 30% carne refrigerată şi 20% carne congelată. Producţia de carne procesată este planificată să atingă nivelul de 15 milioane tone, creşterea concretizându-se într-o mărire a consumului de carne procesată pe locuitor cu 0,5 kg. Carnea procesată în stil occidental va reprezenta jumătate din piaţa chineză a cărnii procesate.     Un sistem de trasabilitate alimentară va fi implementat în toate companiile din industria cărnii localizate în oraşele de mărime mare (cu o populaţie de peste un milion de locuitori) şi medie (cu o populaţie cuprinsă între 100.000 şi 1.000.000 locuitori). Numărul abatoarelor este preconizat că va scădea de la 21.000 de unităţi la 3.000 de unităţi până în 2015 ca urmare a fuziunii ori a unor măsuri financiare şi administrative luate de autorităţile chineze. Jumătate din producţia manuală sau semimecanizată de carne este preconizat că va fi eliminată la nivel naţional, procentul urmând să ajungă la 80% pentru regiunile în curs de dezvoltare.     GRAFICE sau TABELE Volumul producţiei de carne în 2013 (în milioane tone) – coloana 1 Ponderea în total producţie de carne Porc  53,8   70% Pui    13,5   17,7% Vită   5,6     7,3% Oaie  3,9     5% Sursa: China Meat Association (Asociaţia Chineză a Cărnii)   Consumul de carne pe locuitor în 2009 (in kg) Ponderea consumului de carne pe tipuri de carne, în total consum Porc  36,7   65% Pui    12      21% Vită   4,8     9% oaie   2,9     5% Sursa: China Meat Association   Producţia anuală de carne procesată (in milioane tone) în perioada 2005-2008 (coloana 1) Consumul anual pe locuitor de carne procesată (in kg) Porc  8,9     6,8 Pui    10,7   8,0 Vită   9,48   7,2 Oaie  10      7,6 Sursa: China Meat Association

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2