Repere

176

Aveți TVA de 9 %. V-au crescut vânzările?

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Unul dintre cele mai apreciate momente din trecuta ediție a Expo Conferinței Internaționale Meat & Milk a fost Masa rotundă care a avut ca titlu ”Avem TVA de 9 %. Ce facem cu el?”, masă rotundă care se derula imediat după aplicarea diminuării acestei taxe pentru toate produsele alimentare. Atunci, în timpul dezbaterilor, participanții au afirmat că nu vor apărea fluctuații în vânzări prea curând și că o imagine a acestora o putem avea la finalul anului. Așa este. Dar, semne ale creșterii consumului au apărut aproape instantaneu. Tocmai de aceea, acum, se cuvine să facem o primă analiză a efectelor reducerii TVA-ului. Pentru aceasta, am solicitat opiniile factorilor de conducere din principalele asociații profesionale din sectorul cărnii, precum și ai unor reprezentanți ai companiilor de profil, mai mari sau mai mici. Dumneavoastră, nu vă rămâne decât să trageți concluziile.

Ce spun datele seci?   ”Marii retaileri au redus prețurile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele tradiționale cu 9,1%, după reducerea TVA la alimente, de la 24% la 9%”, declara la jumătatea verii președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, acela care adăuga: "Urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, prețurile au scăzut, atât în comerțul tradițional, cât și în cel modern. Se observă că scăderea prețurilor în comerțul modern a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Am luat în considerare pentru această analiză un coș de 18 produse de bază.   În cazul în care concurența funcționează bine și companiile nu se înțeleg între ele, atunci mă aștept ca reducerile de taxe să se transfere în prețul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înțelegeri, dar poate fi o consecință a puterii de piață pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă și are public captiv". Însă, acesta a avertizat: ”Retailerii nu pot fi obligați să reducă prețurile, ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector, concurența este foarte puternică și o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o sinucidere economică".   Analiza Consiliului Concurenței a cuprins perioada 4 mai — 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvența datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerțul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerțului tradițional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga țară. Dintre produsele din carne ale căror prețuri au fost analizate s-au numărat: carnea de porc, pulpa fără os, refrigerată, puiul grill, refrigerat, cremwurstii de pui, vrac, pateul de porc la conservă.Taxa pe Valoare Adăugată (TVA) s-a redus de la 1 iunie 2015 de la 24% la 9% pentru toate categoriile de produse alimentare. Conform normelor metodologice de aplicare a cotei reduse de TVA, aceasta s-a aplicat și la animale vii din specii domestice destinate consumului alimentar uman sau animal, ori destinate producerii de alimente, carne și organe comestibile, pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice etc.Ce spun asociațiile și firmele de profil?Vladimir Mănăstireanu-Director Executiv ARC, Vicepreședinte Cris-Tim:”Consumul de mezeluri a fost în creștere în această vară, iar principalul motiv a fost reducerea TVA la produsele alimentare. Este suficient sa amintesc ca avem o creștere, luna iulie față de luna mai, de 25% la produsele crud-uscate , 20% la mici, 15% la cremvuști, 14% la diverse salamuri. Sunt date oficiale, prezentate de Asociația Română a Cărnii.   La nivel de ARC, în luna august, am constatat un volum în creștere continuă a cantităților de preparate din carne vândute pe piață (între 15 și 20%, pe regiuni istorice), creștere care a fost stimulată de venirea acasă, în concediu, a românilor care lucrează în străinătate. Deja avem semnale din țară, de la distribuitori, că noul preț al mezelurilor, redus în medie cu 10%, este extrem de atractiv pentru românii care lucrează în străinătate și care se orientează către produsele premium, tradiționale, crud-uscate. Din informațiile pe care le avem, creșterea de consum suplimentară, care vine peste cea generată de reducerea TVA, rezultată din cumpărăturile făcute de românii care lucrează în străinătate, este mai mare în județele din Moldova (cu aprox. 20% mai mult, comparativ cu luna iulie).   Această tendință nu poate decât să ne bucure și arată opiniei publice, dar și antreprenorilor, că reducerea TVA la alimente a fost o decizie inspirată, care nu a produs nici o scădere de venituri la bugetul de stat, ba dimpotrivă. Printre alte efecte benefice ale acestei relaxări fiscale, aș adăuga creșterea consumului și limitarea evaziunii fiscale.   Ioan Ladoși-Președinte al APCPR”După cum știți, fermierii și firmele din APCPR nu au fost beneficiarele directe ale diminuării cotei de TVA la carne, noi doar sperând că evaziunea se va diminua și ea, concomitent cu creșterea consumului. E drept, că, în perioada verii, au fost cca. 45 de zile în care prețul cărnii de porc la poarta fermei a crescut, lucru favorabil pentru fermieri dar, din păcate, ulterior, prețul a scăzut din nou, aliniindu-se tendinței generale din Uniunea Europeană. În altă ordinea de idei, firește, o scădere generală a TVA-ului, de la 24, la 20 %, ar fi cât se poate de benefică pentru toată lumea; una este să iei input-urile cu 24 %, și alta e să le cumperi cu patru procente mai ieftin. Iar rezultatul direct, pentru membri APCPR, se va vedea în cash-flow, care va fi în mai mare măsură la dispoziția lor. În plus, scăderea celorlalte cheltuieli, cu energia electrică, motorina etc, va contribui benefic la activitatea fermierilor, aceștia putând pune la punct programe de dezvoltare mai îndrăznețe, pentru viitor.” Radu Timis-Președinte al Grupului de firme Cris-Tim, Președinte ARC:„Şi la nivelul grupului de firme Cris-Tim vedem aceleaşi rate de creştere ale businessului. Pot spune cu bucurie că avem un plus al volumelor, de aproape 23%, dar vedem că românii se orientează către produsele premium, pe care le consideră acum accesibile. Au mai renunţat şi românii la parizer şi alte produse ieftine.   Personal, consider că segmentul premium va creşte chiar peste 25%, iar estimările mele sunt că ritmul de creştere al pieţei de profil se va menţine, per ansamblu, la peste 20%, până la finalul anului. Ritmul va diferi însă de la companie la companie, în funcţie de măsurile pe care le-a luat fiecare jucător din piaţă, în perioada anterioară reducerii TVA, şi de activitatea pe care a avut-o în ultimele luni.” Sorin Minea-Președinte Angst și Salsi, Președinte Romalimenta:”Vânzările Angst au crescut în lunile de vară ale anului 2015, față de aceeași perioadă a anului trecut, dar creșterea nu a fost de două cifre. Nu am văzut datele la finalul lunii august dar, dacă fac o medie, cred că suntem pe undeva pe la 7 %. Însă, această creștere nu aș pune-o prea mult pe seama scăderii TVA-ului, cât pe seama politicii noastre de vânzări. În fond, cât să crească și consumul? De unde? E potențial? Sunt lucruri delicate și trebuie să avem grijă cum lucrăm cu fiecare variabilă, pentru a avea în final un profit crescut. Însă, creșterea se va vedea din septembrie și, cu siguranță, la finalul anului 2015 vom putea spune că am vândut mai mult, față de anul trecut.”   Grigore Horoi-Președinte Agricola Internațional Bacău: ”Cumulat, volumele de carne de pasăre comercializate de Agricola, în perioada iunie-iulie 2015, comparativ cu aceleași luni ale anului 2014, au înregistrat o creștere de 7,4%. Cifra de afaceri, comparată în același interval, înregistrează o creștere de 5,5%, în condițiile unei ușoare diminuări a prețului mediu al pieței la carnea de pasăre, față de anul 2014. Potrivit prognozelor, Agricola va înregistra în perioada august-decembrie 2015 o creștere a vânzărilor de 4-5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.   Pentru viitor, Agricola continuă strategia asumată de creștere și diferențiere, una dintre preocupările noastre permanente fiind menținerea unei calități ridicate a produselor și serviciilor atașate acestora. Ne îndreptăm atenția către creșterea profitabilității, în special prin selecția riguroasă a portofoliului de produse şi investim în continuare în diferențiere: lansăm pe piață produse noi, inovatoare, care consolidează valoarea brandului Agricola.   Pot menționa că aproape 10% din totalul vânzărilor de carne de pui reprezintă produsele inovatoare, respectiv: Puiul Fericit, Puiul Familist, Puiul Antistres și Gama Ușor de gătit și ne propunem ca, în 2016, această pondere a produselor inovatoare să crească la 15%. De altfel, începând cu septembrie dublăm producția de Pui Fericit, deoarece piața cere acest produs valoros. În fine, credem că reducerea TVA va descuraja practicile comerciale nelegale din această piață și se va crea astfel un mediu mai favorabil implementării strategiei asumate de companie.”   Amelia Moldovan- Director vânzări Moldovan - Carmangeria Sânnicoara (Cosm Fan): ”Pentru compania noastră, reducerea TVA-ului a avut rezultate vizibile și a dus la o creștere a volumelor de vânzări cu 3-4 %, față de aceeași perioadă a anului trecut. Pentru perioada imediat următoare, estimăm o  creștere a vânzărilor cu 10% pe tot anul comparativ cu anul trecut. Cât privește programul nostru de dezvoltare, acesta nu se modifică în funcție de scăderea TVA-ului sau de modificarea Codului Fiscal. Ne vom urma strategia gândită independent de aceste modificări, urmărind să ne dezvoltăm rețeaua de magazine în pașii stabiliți. Însă, desigur, cota redusă de TVA ajută la creșterea puterii de cumpărare a cumpărătorului și, evident, orice sumă în plus venită din vânzări e binevenită; dar nu ne bazăm deocamdată strategia de dezvoltare pe măsurile acestea.”   Neculai Apostol-Președinde Kosarom: „Per total, primul semestru a fost bun pentru grupul Kosarom, chiar dacă primul trimestru a fost dificil. Am avut o creştere a vânzărilor între 12 şi 15%. Sperăm şi în partea a doua să ne crească vân­zările. Oricum, prima jumătate a anului a fost bună pentru întreaga piaţă a cărnii. Cât privește decizia de reducere a TVA la alimente, de la 24% la 9%, a fost o măsură bună şi a redus evaziunea fiscală. Acest TVA redus este un balon de oxigen pentru producători“.   Claudius Cocora-Director C+C SA   ”La mezeluri, avem pentru lunile iunie și iulie 2015, comparativ cu lunile iunie și iulie 2014, o creștere de 4%, și o creștere de 10%, față de lunile din acest an cu TVA de 24%. Ba, mai mult, la carne, avem o creștere de 30%, față de anul trecut, în cele două luni amintite. În opinia noastră, volumele și profitabilitatea vor crește în lunile următoare și, în mod sigur, după diminuarea TVA și a  altor impozite, vor crește suplimentar atât profitabilitatea, cât și volumele.”   Iustin Paraschiv-Ana și Cornel:   „Estimăm o dinamică a vânzărilor pozitivă, de până la 5% în valoare şi 10% în volum, atât ca urmare a reducerii TVA-ului, cât şi ca urmare a politicii noastre de dezvoltare. Considerăm că reducerea TVA se va resimţi mai mult în semestrul al doilea din 2015 după ce în luna iunie s-a simţit deja în creşterea cantitativă.” (Acest articol va fi publicat în ediția print nr. 32 a revistei Fabrica de Carne)  

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2