Stiri

160

Arla: Brexit-ul nu trebuie să lovească în consumatorii europeni de lactate

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Până la sfârșitul lunii octombrie, se așteaptă ca UE și Marea Britanie să fi fost de acord cu principiile viitoarei relații, afirmă Peter Giortz-Carlsen-Executive Vice President, COO Arla Foods Europe, într-un articol preluat de European Dairy Association, adăugând:   Dacă se va întâmplă acest lucru, cele două părți ar trebui să ratifice acordul până la sfârșitul lunii martie 2019, când Marea Britanie va părăsi oficial UE. Discuțiile se vor îndrepta asupra detaliilor viitoarei relații, iar în centrul acestor discuții va fi tipul relațiilor comerciale care vor guverna legăturile economice pentru ambele părți pe termen lung.   Mize mari   Deciziile care vor fi luate în următorii doi ani vor defini viitorul unei Europe unite și vor construi fundamentul relațiilor viitoare ale Regatului Unit cu vecinii săi apropiați și cu restul lumii. Mizele politice sunt ridicate pentru ambele părți. Iar mizele sunt ridicate pentru sectorul european și britanic al alimentelor și băuturilor. Acesta este cel mai mare sector al industriei prelucrătoare din UE în cifră de afaceri (peste 1 trilion de euro). În cadrul acestei sume, laptele joacă un rol semnificativ.   Dinamica pieței este complicată. Regatul Unit este doar 82% auto-suficientă, în sectorul produselor lactate, cu un deficit de 2,7 miliarde de kg de lapte importate din UE. Analiza realizată de EDA a arătat că, în cazul în care relația comercială post-BREXIT se va baza pe regulile OMC, acest lapte va trebui să găsească o nouă piață, afectând prețul laptelui și conducând la o incertitudine semnificativă în cadrul industriei din Marea Britanie și Uniunea Europeană. Impactul ar fi semnificativ mai mare decât cel al embargoului rus în 2014.   Așadar, o relație comercială viitoare între Marea Britanie și UE va trebui să fie liberă de bariere netarifare, oferind numeroase oportunități. În schimb, un acord care va impune tarife, va generează bariere în calea comerțului.   Necesitatea comerțului liber   Arla, fiind o cooperativă de produse lactate din nordul Europei deținută de 11.200 de fermieri din șapte state membre ale UE, inclusiv aproape 2500 din Marea Britanie, este un bun exemplu al succesului pe care piața unică a avut-o. Datorită faptului că proprietarii noștri fermieri au avut siguranța de a investi în propriile ferme, ne-a permis să reducem costurile de producție, deschizând piețe în Europa și la nivel global, ceea ce nu ar fi fost posibil dacă ar fi existat bariere în comerțul și colaborarea din UE. Iar faptul că proprietarii noștri agricultori din Marea Britanie au votat recent în proporție de 98%, pentru a deveni membri cu drepturi depline ai cooperativei Arla, este un semn clar că ei văd avantajele de a fi parte a unei cooperative eficiente din UE, în ciuda incertitudinii pe care o aduce Brexit-ul.   Punerea pe primul loc a consumatorului   Există multe exemple în care Arla, dar și celelalte companii europene au avut succes, exemple în care companiile au dezvoltat rapid produse inovatoare pentru consumatorii din Marea Britanie și Europa, deoarece toate cele 28 de state membre operează într-un cadru comun, în care legislația alimentară este aceeași.   Și, în fiecare caz, rezultatul final a fost că toți consumatorii au avut mai multe produse de înaltă calitate la prețuri accesibile. Din păcate, există deja semne că Brexit-ul va avea un impact negativ asupra vieții de zi cu zi. Guvernatorul Băncii Angliei a spus că ”Brexit înseamnă că veniturile reale ale gospodăriilor populației vor fi cu aproximativ 900 de euro mai mici, decât cele prognozate în mai 2016”. Iar, dacă comerțul dintre UE 27 și Marea Britanie va fi restrâns, vor exista consecințe:   - riscăm să distrugem lanțul de aprovizionare integrat pentru alimente și băuturi;- riscăm eliminarea posibilității alegerii de către consumatori;- riscăm inflația prețurilor la alimente.   O anchetă recentă a Comitetului pentru afaceri, energie și strategie industrială a Parlamentului britanic a prezentat aceste riscuri pentru Marea Britanie, iar anul trecut, organismul european pentru industria alimentară și a băuturilor, FoodDrink Europe, avertiza cu privire la aceste consecințe potențiale în cazul unui Brexit dur.   Faptele vorbesc de la sine   Deci, argumentul economic și social pentru o relație comercială post-Brexit, care să fie liber de tarife și liber de alte obstacolele din calea comerțului, este una evidentă. Toată lumea va câștiga din ea, în special consumatorii. De aceea, avem nevoie de soluții practice, așa că industria europeană a laptelui este încurajată de intervențiile recente ale câtorva parlamentari și comisii parlamentare din Regatul Unit, care prezintă sugestii pentru a realiza acest lucru, de la aderarea la SEE, la stabilirea unei ambiții clare de a asigura un amplu acord de liber schimb.   Dacă se poate găsi o soluție, sectorul produselor lactate din Marea Britanie și Europa va continua să crească și va continua să dezvolte produse de înaltă calitate și accesibile, care să răspundă cerințelor consumatorilor din Europa și Marea Britanie.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2